f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - subsidie
Particulieren kunnen per 1 juli subsidie aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. De subsidie voor nieuwe auto’s is € 4.000,-, en € 2000,-voor een tweedehands elektrische auto.
Voorwaarden voor de subsidie
  • De oorspronkelijke cataloguswaarde ligt tussen de (e) 12.000,- en (e) 45.000,-.
  • Minimale actieradius moet 120 kilometer zijn.
  • Auto moet verplicht enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven.
  • Subsidie is alleen te verkrijgen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf
  • Particulier kan slechts eenmalig subsidie aanvragen.
  • De subsidie wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald.
  • Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt natuurlijk ook de subsidie.
  • Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Subsidie voor nieuwe auto’s zal teruglopen, bij occassions voorlopig blijvend

De verwachting is dat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben. Het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s loopt dus de komende jaren terug. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Meer zekerheid over batterij gebruikte auto’s

Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de duur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Autokopers willen niet alleen garantie kunnen uitbreiden, ze willen ook zekerheid. Daarom is afgesproken dat de BOVAG werkt aan een uniforme batterijcheck. Zo krijgen mensen meer informatie en dus zekerheid over de status van hun batterij bij aanschaf. Overigens is de uitslag bij alle onderzoeken naar de levensduur van de batterijen voor auto’s veel hoger ligt dan van te voren werd gedacht.

Beste deal: verhouding actieradius/aanschafprijs

In de Nederlandse media verschijnen lijstjes waarbij de prijs gedeeld wordt door de actieradius. De auto die het verst komt voor de laagste aanschafprijs is ‘de beste deal’.  In februari kreeg ik de kans  Anne-Lise Richard, Brandmanager Electric Vehicles bij Peugeot, te interviewen. Ik vroeg haar hoe denkt Peugeot met de e208 (340 km, 30 min. opladen tot 80%, € 36.250,-) in dit veld te kunnen concurreren?

ALR:Het gaat niet alleen om de prijsstelling en actieradius. Nog belangrijker is wie de juiste technologie heeft en of wij de juiste keuze maken door elektrisch aan te bieden voor stadsauto’s en hybride voor auto’s in de hogere segmenten. De PSA Groupe probeert echt een inschatting te maken gebaseerd op de behoefte en het gebruik van onze klanten.

Total Cost of Ownership
Vrouw aan het stuur - Interview "Unboring the Future": Anne-Lise Richard

Vrouw aan het stuur – Interview Anne-Lise Richard

“Wat veel interessanter is dan de catalogus-prijs, is de ‘Total Cost of Ownership’. Hierbij houd je rekening met de onderhoudskosten en de brandstofkosten. En natuurlijk de subsidies die allemaal ten gunste van de elektrische auto zijn. Wanneer je rekening houdt met alle deze factoren is een e208 goed vergelijkbaar met een 208 benzine/automaat. Als we dit duidelijk maken, kunnen onze klanten zich concentreren op welke aandrijflijn de juiste is, passend bij hun gebruik.”

(Het volledige interview lees je hier)

Total Cost of Ownership

Het draait bij het bezitten van een auto natuurlijk niet alleen om de aanschafwaarde. Dat is ‘slechts’ de eerste hoge kostenpost. Veel interessanter is het om in je berekening mee te nemen wat de auto je in het gebruik gaat kosten. Brandstofprijzen, onderhoud, etc kunnen hier een enorm verschil maken.

Het Kennis Instituut Mobiliteit heeft het uitgerekend. Met deze nieuwe subsidieregeling blijkt een elektrische auto al binnen 4 jaar goedkoper te zijn dan een benzineauto.

Ook hier sprak ik over met Anne Lise van Peugeot:

ALR: “Wat veel interessanter is dan de catalogus-prijs, is de ‘Total Cost of Ownership’. Hierbij houd je rekening met de onderhoudskosten en de brandstofkosten. En natuurlijk de subsidies die allemaal ten gunste van de elektrische auto zijn. Wanneer je rekening houdt met alle deze factoren is een e208 goed vergelijkbaar met een 208 benzine/automaat. Als we dit duidelijk maken, kunnen onze klanten zich concentreren op welke aandrijflijn de juiste is, passend bij hun gebruik.”

Actieradius passend bij gebruik drukt de kosten enorm.

Juist dit is een belangrijke overweging. Doordat die actieradius/laadangst zo breed uitgemeten wordt, denken veel mensen: hoe hoger de actieradius hoe beter. Maar bereken eens de werkelijke kilometers die je per week rijdt. Hoeveel kilometer op en neer naar je werk. De ritten naar je sport of hobby. Familiebezoek. Tel het eens bij elkaar op. Hoever kom je dan met een kleiner accupakket? Moet je dan 1 of 2x per week laden. Kun je dit doen thuis, terwijl je slaapt? Of dichtbij (en sneller) via een laadpaal bij de supermarkt of in je straat. Of hou je alleen rekening met de weinige dagen dat je echt ver rijdt? Ben je bereid veel extra geld uit te geven om te voorkomen dat je die weinige verre ritten dan misschien 1x 20 minuten bij een tankstattion snellaad? Een kleiner accupakket heb je ook dan veel sneller ‘vol’. In elk geval vol genoeg om mee naar huis te komen.

Post a Comment

You don't have permission to register