f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Toyota Camry - ideale werkplek(foto: HuubkPhoto.com)

Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Automaat

Soms zijn er merken waarbij ik me afvraag waarom ik nooit zelfs maar overwogen heb om er een te kopen. De associaties die ik met merken heb, blijken soms de raarste oorsprong te hebben.

Bij Toyota schiet het vrolijke liedje Tokyo van Gruppo Sportivo in mijn hoofd: “Tokyo, I’m on my way and in my new Toyota it’s not so far away”. Ik interpreteerde dit altijd als een grap maar laat het nou precies de spijker op de kop slaan. Uit het mankementenonderzoek van de Consumentengids staat Toyota bovenaan de lijst met meest betrouwbare merken. Bovendien rijdt de auto zo lekker dat ik me kan voorstellen dat Tokyo niet eens zo ver weg lijkt.

vrouwaanhetstuur - Toyota Camry - retro-chique(foto: HuubkPhoto.com)
Retro-chique sedan

In Nederland blijkt de Sedan zijn populariteit kwijt, maar ik vraag me oprecht af waarom? De Toyota Camry Hybrid is een prachtige Sedan. Het gebruik van Vanillegekleurd leer en de moderne metalen vertaling van gevlamd hout in het interieur, ervaar ik als retro-chique, wat bijdraagt aan de klasse van deze auto.  In Amerika doet deze auto het heel goed. Hij wordt onder andere veel gebruikt als taxi. En als je even op de achterbank gaat zitten, dan snap je meteen waarom.

Ideale (thuis)werkplek

Deze achterbank is veruit de meest luxe, relaxte en ruimste die ik ben tegengekomen. Je kunt ideaal werken terwijl je gereden wordt, of als je thuis in quarantaine zit en even aan je gezin wilt ontsnappen!

Ook een trouwjurk met meters rok kun je hier prima in kwijt, terwijl je bovenlijfje zichtbaar blijft. En bij lange ritten met wisselende bestuurders, kun je op de achterbank relaxt een dutje doen. In de middenconsole zitten touchknoppen waarmee de temperatuur, de muziek, en het zonnescherm van de achterruit bediend kunnen worden.  Bovendien kun je ook je ideale houding vinden doordat de zittingen elektrisch verstelbaar zijn. Deze instellingenconsole voor de achterbank zitten overigens alleen in het premium model die ik als testauto meekreeg. Keurig weggewerkt vind je er ook 2 bekerhouders en 2 USB aansluitingen. Volgens mijn kinderen is deze derde plek zelfs een lekkere zitplek.

’n Bak ruimte
vrouwaanhetstuur - Camry - sedan bagageruimte(foto: HuubkPhoto.com)

Toyota Camry – sedan bagageruimte (foto: HuubkPhoto.com)

Waar ik persoonlijk overigens ook enorm blij van wordt is de riante bagageruimte van 500 liter. Daar passen heel veel koffers in. Met lange pakketten kun je in deze variant minder uit de voeten, omdat in deze premium-uitvoering, de achterbank niet naar beneden geklapt kan worden. Dit is te danken aan het hierboven beschreven bedieningspaneel voor de achterbank. In de niet-premiummodellen kan de achterbank wél naar beneden geklapt worden. In de testauto is de bagageruimte voorzien van een precies passende beschermingsmat. Deze biedt bescherming van de originele vloer, maar gaat ook het schuiven van bagage tegen. Handig, ik zou hem er zeker bij bestellen.

Rustig, stil en comfortabel

De Toyota Camry heeft een hele rustige wegligging, met precies voldoende vering om relaxt te zijn, zonder last te hebben van een waggelende koets. Bovendien is het van binnen een vrij stille auto. Ook het rijcomfort als bestuurder is uitermate hoog. De stoelen zijn makkelijk in te stellen in een goede zitpositie en goede lendensteun door aanpassingen in de rugleuning. De juiste kracht op de rem- en gaspedalen is makkelijk te vinden.

Touchscreen en headup display

Het touchscreen is overzichtelijk en intuïtief te bedienen. Met DAB+, telefoonkoppeling, draadloze oplaadplek, USB- en 12 Volt aansluiting en een prima navigatiesysteem is deze auto volledig volgens de moderne maatstaven uitgerust.

In het head up display zie je overigens alle belangrijke informatie, zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Mijn man merkt wel op dat de bovenkant van de projectie wat wegvalt, en hij kan geen houding vinden waarin dit verbetert. Bij navraag blijkt dat via het menu op het dashboard de projectie naar boven of naar beneden kan worden bijgesteld. Handig!

Hybride newby

Het is de eerste keer dat ik een hybride auto rijd, ik heb dus geen enkele vergelijking. Ik hoor bij de uitleg dat het bij vroegere auto’s wel voelbaar was als de elektromotor het overnam van de benzinemotor en andersom. Daar is nu werkelijke helemaal niets meer van merkbaar, behalve in de graphic op het touchscreen scherm. Daar kun je precies zien wat er in het motorgebied gebeurt. Volledig elektrisch, volledig op benzine, het bijladen van de accu, van alles tegelijk. Ook op een meter in het dashboard wordt weergegeven of je motor bijlaadt, je eco of met power rijdt. Het is een intrigerend samenspel, waarbij het voor mij een uitdaging is om zo gunstig mogelijk te rijden.

vrouwaanhetstuur - Toyota Cluster (foto: HuubkPhoto.com)
Even oefenen voor gunstig verbruik

Officieel is een benzineverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer mogelijk. Daarvoor moet ik nog wel iets langer oefenen, ik eindig denk ik bij 1 op 14. Maar ja, even goed op het gas of vol op de rem, zijn killing voor het gunstige verbruik, maar nou net wel iets dat toch ook even getest moet worden. Beide rijverrichtingen zijn overigens een genot om uit te voeren. Dit is ook niet verbazingwekkend aangezien er 218 paardjes tegelijk beginnen te draven.

Wat is gunstiger voor de CO2-uitstoot

Maar het is niet in lijn met de voordelen van hybride rijden. Ik zet de auto daarom in eco-modus. Dit helpt in elk geval om niet als een dolle op te trekken, maar vraagt wel enig geduld. Het roept bij mij wel de vraag op of wanneer alle auto’s niet zo snel zouden kunnen optrekken dit gunstiger zou zijn voor de CO2-uitstoot. En wat zouden automobilisten verkiezen: minder snel optrekken maar wel 120/130 mogen rijden of snel kunnen optrekken maar dan max 100? Een vraag stellen is het antwoord uitzoeken, maar dat blijkt een te grote opgave voor deze rij impressie.

Voel je vrij om in de reacties aan te geven wat jij liever inruilt  hard optrekken en max 100 óf rustiger optrekken en max 120. Ook als je iets kunt vertellen over wat gunstiger uit zou pakken, hoor ik dat graag!!!  Ik ben echt heel geïnteresseerd!
Veiligheid voorop

Toyota hecht zoveel waarde aan de veiligheid van de inzittende dat alle beschikbare veiligheidssystemen standaard in alle auto’s beschikbaar zijn, zonder etxra kosten. Een voortreffelijke Adaptieve Cruise Controle, Dodehoek waarschuwing en baanwissel waarschuwing (als je je knipperlicht niet aan hebt). Maar ook handige Verkeersbordenherkenning, waarschuwing bij achterlangskruisend verkeer, grootlicht assistentie. Het is er allemaal en het is allemaal dik voor elkaar.

Klasse sedan

Al met al, deze Toyota Camry is het meer dan waard om opgemerkt te worden. Een heerlijke auto, om in te rijden of in gereden te worden, met een uitstraling van hoge klasse! Ik krijg er helemaal zin van om werk te kiezen waarbij ik in mijn mantelpak aan belangrijke zaken kan werken. De uitstraling van de Camry werkt dus door in mijn gemoed. Zakelijk, succesvol, zuinig, comfortabel. Ik voel me echt een Wereld Vrouw… Tokyo? I’m on my way!

Meer informatie lees je op de website van Toyota.

Technische specificaties

 

Motor: 2.5 hybride benzine/elektromotor

Vermogen: 218 Pk

Transmissie: automaat

Gem. verbruik: vanaf 4,4 l/100 km

CO2-uitstoot: 101 g/km

Actieradius: 50 liter (1136 kilometer per volle tank)

Topsnelheid: 180 km/uur

0-100-acceleratie: 8,3 s

Bagageruimte: 500 liter

L x b x h: 4885 x 1840 x 1445

Massa leeg: 1.595 kg

Vanafprijs: € 39.995,- (Camry Active)

Prijs testmodel: € 48.843,18

Meer lezen

vrouw aan het stuur - car

Wil je meer weten over rijassistenties?

Vrouw aan het stuur bouwt aan een dossier over dit onderwerp. Lees bijvoorbeeld

aflevering 1: Rij-assistentie: de snelweg

 

Maak een leuke foto van jezelf waarin je jouw auto in deze thuisquarantaine-tijd even als “ontsnapping” gebruikt, en post hem hieronder… Mag van alles zijn, wees creatief 😉
Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register