f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Fiat 500c Hybrid

Fiat 500C Hybrid: La vita e bella

De Fiat 500c Hybrid. Wat een snoepje, zeg. Zeker na de nieuwe designupgrade is het echt een plaatje. Er blijken echter nogal wat vooroordelen te zijn: van denigrerend ‘vrouwenautootje’ tot ‘kan niks in’. In deze review ga ik op 7 vooroordelen in.
Vooroordeel 1: Een typisch vrouwenautootje

In één woord: Zeker! En wat is daar eigenlijk mis mee? Meestal trekken de testauto’s vooral bekijks van mannen. Deze week valt me op dat juist heel veel vrouwen hun hoofd omdraaien om eens even beter te kijken. Ik ben ook nog niet eerder zo vaak aangesproken door onbekende vrouwen die meer informatie willen!

Dolce Vita

Tijdens het opnemen van het filmpje spreekt een oudere man me aan. Met zijn linnen pak, zonnehoed en glunderende hoofd straalt hij een en al Dolce Vita uit. Hij vertelt dat hij heel lang een Fiat 500 heeft gereden en vraagt me wat de Hybride versie voor verschil maakt. En of er wel wat te schakelen valt. (Daarover later meer). Zijn oogjes beginnen steeds meer te glanzen. Dus ja, een vrouwenautootje. Maar zeker ook geschikt voor iedereen die volop van het leven geniet.

Video: Fiat 500c Hybrid: La Vita e bella

Vooroordeel 2: Geen bagageruimte

Tja, een autootje waar je weinig in kwijt kan, dat klinkt dan net niet heel praktisch. Op het oog ziet het er inderdaad klein uit. Ik lees dat er 185 liter in de kofferbak past. Dat getal kan ik niet voor me zien in een beeld hoe veel of weinig dat is.

Zaterdagse inkopen

Ik neem de proef op de som. Ons gezin bestaat uit 6 personen, een hond en een poes. Klinkt als veel zaterdagse boodschappen en dat is het ook. Tot mijn verbazing krijg ik met gemak alles in de achterbak, sterker nog ik houd echt nog ruimte over.

Op vakantie

Er blijkt een hoeveelheid vakantiebagage in te kunnen, die ik nog niet eens mee nam toen ik een jaar naar New York vertrok! De achterbanken kunnen supermakkelijk platgelegd worden. Dit levert nog een zee van extra bagageruimte op. Hoeveel dat in liters is, staat nergens vermeld en kan niemand me vertellen. Feit is dat je met gemak langere (hockey) tassen kwijt kunt en alsnog met 3 personen kunt rijden.

Vooroordeel 3: Geen beenruimte

Wanneer ik de bestuurdersstoel op mijn lengte (1m76) heb ingesteld, vraag ik mijn meiden op de achterbank te gaan zitten. Ze zitten allebei prima. Mijn zoon – met zijn 1m88 – klaagt later wel dat hij zijn benen niet zo goed kwijt kan. Dus het ligt eraan wie je mee wil nemen. Ik heb in grotere auto’s overigens wel eens meer moeite gehad om voor de achterbank goede beenruimte te creëren.

Vooroordeel 4: Cabriolet klinkt leuk, maar dat gebruik je toch nooit.

Dit vooroordeel is op te breken in verschillende commentaren:

Zo’n kap open maken is een hoop gedoe:

Onzin! In de Fiat 500c Hybrid hoef je maar op een knopje te drukken en de kap gaat open. Er is keuze uit 3 standen. Je kunt dit al rijdend doen, dus hoe makkelijk kan het zijn?

Je verbruik gaat er door omhoog, want je hapt tegenwind

Ik heb niet opgemerkt dat het invloed heeft op het verbruik (en ja dat kun je echt bijhouden want dat kun je aflezen in je dashboard.)

Het is in Nederland toch te koud

In de testweek was het lekker voorjaarsweer maar zeker niet tropisch warm (15 – 20 graden) Ook met het dak open, bleef het in de auto gewoon aangenaam. Het dak en de kap zijn zo gemaakt dat de wind er vooral bovenlangs glijdt. Geen haar overal maar wel een hele hoop extra frisse lucht. En het gevoel van vrijheid was echt ongekend… Ik ben er eigenlijk direct een beetje verslaafd aan geraakt.

Vooroordeel 5: Hybride rijden is ingewikkeld

Tijdens het rijden merk je niks van de technische hoogstandjes onder de kap. De auto regelt het ongemerkt. In je cluster kun je wel aan de eco-index zien dat je rijstijl van grote invloed is. Je ziet ook wat de Fiat aanbeveelt aan op- en neerschakelmomenten. Je leest meteen af wat het gevolg is voor je verbruik. Je kunt jezelf dus wel gemakkelijk een ‘hybride rijstijl’ aanmeten.

Verbruik 1 op 25

Als je je voet wat sneller dan je gewend bent van het gas afhaalt, zie je verbruik kelderen naar 1 op 50. Uiteraard haal je dit soort cijfers niet als je je auto weer in gang moet zetten. Optrekken doet de Fiat 500C Hybrid standaard iets langzamer dan gemiddeld. Ruim 13 seconden voor een sprintje van 0-100, is voor een snelheidsduivel waarschijnlijk een dealbreaker. Maar als je die paar extra seconden van je leven wel pijnloos kunt missen, dan help je het milieu én je eigen portemonnee! Je merkt dus vooral aan het tanken dat je wel degelijk dat je hybride rijdt! Een verbruik van 1 op 25 echt mogelijk.

CO2-Uitstoot  88g/km

En dan nog iets: Je goede geweten. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km blijf je ver onder de EU-norm van max 100 gr/km. Vergelijk dit met de benzine versie: 4,9 liter per 100 kilometer/ CO2 uitstoot 114 g/km. De hybride is op lange termijn dus ook een goede keuze. Stel dat je hem over een paar jaar wilt verkopen, dan kan de vraag naar hybride modellen nog wel eens hoger zijn dan de standaard benzinevariant.

Vooroordeel 6: In moderne auto’s neemt de technologie het over.

In deze testauto is dat zeker niet waar. Ik kon mijn Dolce Vita meneertje geruststellen. Er valt heel veel te schakelen. En heel veel zelf op te letten. Weinig rij assistentie, dus geen rijnbaanbegeleider of Dode Hoek monitor. Wel Cruise Control en Snelheidsbegrenzer en een achteruitkijkcamera. Maar die is juist handig bij het achteruit inparkeren (scheelt schade, dus alleen maar handig).

Vooroordeel 7: Leuk autootje, maar vast heel duur.

De testauto die ik mee krijg, is de Fiat 500c Hybrid in de uitvoering Star. De basisprijs is van de Star € 21.535. De kleur, het chroompakket, de Uconnectnavigatie en nog wat andere opties verhogen die prijs naar € 23.900,-. Ter vergelijking: dezelfde auto maar zonder open dak komt neer op € 20.900,-. Voor mij persoonlijk geldt dat ik die € 3.000,- graag bijleg voor dat heerlijke gevoel van vrijheid. Dat scheelt in je Totale Kosten voor het Eigenaarschap namelijk niet heel veel.

Kies je voor een andere uitvoering, dan kun je al een Fiat 500c Hybride rijden vanaf € 18.735. Ook hier geldt dat je jezelf € 3.000, kunt besparen als je kiest voor een vast dak € 15.725. De hybride uitvoeringen zijn trouwens goedkoper dan de standaard benzine varianten. Ik zou dus zeker voor hybride kiezen omdat én de aanschafprijs lager is én in het verbruik zuiniger is.

La Vita e Bella!

Ik kan alleen maar concluderen dat de Fiat 500c Hybrid een heerlijke auto is. Voor iedereen die graag van het goede leven geniet. Misschien niet als (grote) gezinsauto, maar daar is ie dan ook nooit voor bedoeld!!

Interesse? Bekijk dan zeker de site van Fiat, voor meer informatie

Meer reviews lezen van Vrouw aan het Stuur: kijk dan op de reviewpagina

Technische specificaties

Testauto: Fiat 500c Hybrid, uitvoering Star

 

Motor: 1.0 hybride benzine/elektromotor

Vermogen: 70 Pk

Transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen

Gem. verbruik: 3,9 l/100 km

CO2-uitstoot: 88 g/km

Actieradius: 897 km (35 liter tank)

Topsnelheid: 167 km/uur

0-100-acceleratie: 13,8 s

Bagageruimte: 185 liter (banken kunnen plat: inhoud onbekend)

L x b x h: 3571 x 1627 x 1488 mm

Massa leeg: 950 kg

Vanafprijs: Fiat 500c Hybrid Star: € 21.535,- (Fiat 500 Hybrid Pop vanaf € 15.735,-)

Prijs testmodel: € 23.900,-

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register