BaaS – Battery as a Service belooft een einde te maken aan het grootste bezwaar dat mensen hebben tegen een elektrische auto: de laadtijd. De oplossing? De batterij niet meer in de auto laden, maar een lege batterij eenvoudig omruilen voor een volle bij een batterijwissel station. Je huurt dus de batterij en dat heeft grote voordelen. Hoe werkt dit? Is het echt het ei van Columbus?
In de afgelopen jaren hebben Renault en Tesla met conceptcars deze mogelijkheid onderzocht. Tesla heeft het gelaten bij een concept. Renault heeft wel een poging gedaan om BaaS in de praktijk toe te passen, maar is er inmiddels alweer van afgestapt.
Maar dan Nio. Dit Chinese merk zet vol in op een toekomst met het huren van de batterij. Na meer dan een miljoen ‘swaps’ in China in 2020, koos Nio Noorwegen als testland voor Europa. En in de eerste week van oktober 2022 wordt de Europese uitrol verder geconcretiseerd.
Maar wat is BaaS precies?
Het idee: lege batterij eenvoudig verwisselen voor een vol exemplaar
Onderweg zijn met je elektrische auto is soms een echte puzzel. Zeker als de afstand die je af moet leggen langer wordt. Heb je nog voldoende power in je batterij? En waar is een laadstation dat je kunt gebruiken met de pas(sen) die je hebt. De meeste moderne EV’s beloven dat je aan een snellader binnen redelijk korte tijd weer tot 80% geladen bent.
Voorwaarde is dat je je batterij dan niet volledig leeg moet rijden. in de communicatie staat er zoiets als van 20% tot 80% in 20 minuten. Dit betekent dan eigenlijk dat je maar 60% van de gecommuniceerde range kunt rijden voordat je alweer moet zorgen dat je bij een lader komt. Dat klinkt niet heel efficiënt. In een benzineauto rijd je je tank tot ie in het rood komt, tankt hem vol en hebt dan direct weer het volledige rijbereik per volle tank.
Het idee dat van het batterijwissel station is dat je zoveel mogelijk uit je actieradius kunt halen. Zolang je genoeg range overhoudt om bij het volgende swapstation kunt komen kun je door. Na de korte swapstop (3 minuten) rijd je binnen een paar minuten verder met een 100% volgeladen exemplaar. Minder stops onderweg dus. Dat maakt dat je veel efficienter gebruik maakt van de actieradius. Of te wel in minder tijd, met minder stops meer bereik.
BaaS in eigen Auto – wil wil dat nou niet?
Je bent eigenaar van de auto, alleen de batterij is niet inbegrepen, die huur je.
Wat zijn de voordelen van BaaS?
In 3 minuten kun je met een volle batterij verder met je reis
Geen angst voor het afnemen van laadcapactiteit van je batterij, dit is volledig onder controle van het merk.
Het duurste element: de batterij zit niet meer vast ‘in de auto’. Hierdoor gaat de aanschafprijs van de auto naar beneden.
De batterij is dus ook het duurste in reparatie mocht er iets mee zijn. BaaS batterijen zijn niet van jou dus hoef je nooit deze dure reparatie te betalen.
Door ontwikkeling van de batterij buiten de auto kan je batterijpakket up-to-date blijven of zelfs wisselen afhankelijk van je specifieke rit.
De batterijen kunnen makkelijker gerecycled worden, wat beter is voor het milieu
Te mooi om waar (te kunnen) zijn?
Battery as a Service – Wat is er nodig om dit te laten slagen?
Voldoende batterijwisselstations
Perfect werkende wisselmechanismes onder alle weersomstandigheden
Aanvullende laadmogelijkheden voor onderweg
Aanvullende laadmogelijkheden thuis
Een interessant actieradius
NIO Europese Introductie Event
Op 7 oktober trapt Nio zijn Europese introductie af in Berlijn. Vrouw aan het Stuur is er live bij.
Onder Events houd ik je op de hoogte.