De Peugeot 508 SW HYbrid is echt een auto naar mijn hart. De auto straalt van alle kanten kracht uit. Van lichtsignatuur, tot lijnen. En bij het eerste trapje op het gaspedaal merk je direct dat er ook echt pit in deze auto zit. Toevallig heb ik deze week heel wat lange ritten op de planning staan. Ik vind het per direct al geen straf dat ik die in dit parelmoerwitte pronkstukje van Peugeot mag afleggen…
Een interieur om blij van te worden
Het interieur wekt de indruk dat een binnenhuis-styliste heeft meegedacht aan het ontwerp. Het uitgesproken en smaakvolle interieur springt meteen in het oog. De leren stoelen en details zijn uitgevoerd in een fijne kleur: Rouge Pourdre (in goed Nederlands purperrood). Het dashboard en de zijpanelen zijn bekleed met grijs eiken. Het geeft een luxe gevoel en een mooi kleurtje maakt me altijd blij.
Die stoelen zitten van zichzelf al superlekker, maar de stoelmassage maakt het helemaal af. De stoelen zijn bovendien opmerkelijk makkelijk in goede posities te verplaatsen. En dus aan te passen aan bijvoorbeeld de hoogte van mijn hakken. (ik maak ook wel mee dat ik echt lang moet zoeken naar een houding waarin ik fijn zit en goed overzicht heb). Ook terwijl je rijd. Zo kan ik de stoelpositie gemakkelijk veranderen als ik overschakel naar cruise controle rijd en dus meer beenruimte nodig heb. Op de een of andere onverklaarbare manier blijft de middenarmleuning ook in elke positie van de stoel op precies de goede plek zitten. Lange ritten rijd je hierdoor echt moeiteloos. Ondanks mijn vele kilometers kom ik steeds fit uit de auto. Even een blik in de goedverlichte en fijne grootte make-upspiegel, wat “Rouge Pourdre” bijstiften en ik ben klaar om de leuke dingen te gaan doen waar ik voor kwam.
E
En leuke dingen deed ik deze week!
In mijn testweek met de Peugeot 508 SW reed ik zoals gezegd maar liefst 1600 kilometer. Deze week was dan ook een absoluut record voor de mama taxi. Zoon M moest naar de jongerencamping in Zeeland gebracht. Een paar dagen later bracht ik dochter D. naar het haventje Den Oever voor een weekje zeilen. Tja, en als je er dan toch bent dan maar even een rondje door de buurt. Met zoon F bespreek ik zijn toekomstplannen terwijl we een rondje rijden over de Posbank.
Met vriendinnen Kirsten en Rachel bezoek ik de drivethru-tentoonstelling van Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Bekijk de vlog/review. Dan zie en hoor je meer over de Peugeot 508 SW tijdens ons bezoek aan Rotterdam.
Houd je niet zo van rijden? Probeer dan zeker eens deze 508!
De Peugeot 508 SW HYbrid rijdt echt supersoepel. Het kleinere stuur geeft een goed overzicht en belemmert nooit je zicht op de iCockpit. Hij stuurt direct en heeft een mooi pakket assistenties aan boord. Uiteraard volop veiligeheidsassitenties. Automatische ruitenwissers (met ingenieus bewateringssysteem bij het schoonspuiten van je voorruit, waardoor je zicht ‘onbesproeid’ blijft). Grootlichtassistentie. Dodehoekwaarschuwing. Noem het en het zit erop. Maar twee assistenties wil ik wel even wat uitgebreider benoemen:
Adaptieve cruise control
Je kunt vrij gemakkelijk de auto in de cruise control krijgen. En op de snelheid zetten die je wilt. Als de verkeersbordenherkenning signaleert dat je sneller mag dan je rijd, kun je met 1 druk op de memoryknop die snelheid overnemen. Deze functie heeft wel een beetje last van de Nederlandse regel overdag 100 ’s avonds 120/130. Niet op die memory-knop drukken maakt dat ie gewoon in de stand blijft die je zelf hebt ingesteld.
En ‘Autopilot’
Net achter deze cruise control-handel vind je ook een knopje met het icoon van een stuurtje. Als je deze indrukt neemt de ‘autopilot’ heel veel over. Uiteraard moet je zelf ook nog steeds opletten en je handen aan het stuur houden. Maar bochtje doorsturen, afstand houden, stoppen als de auto voor je stopt, zelf weer optrekken, hij kan het allemaal. En alles even soepel. Dit maakt het in elk geval veilig om net iets langer naar een bezienswaardigheid onderweg te kijken dan je normaal zou doen. En dan weer snel blik op vooruit!
Aandacht voor de achterbank
Riant voor 2 (zakelijke) passagiers
Soms zijn achterbanken een beetje de ondergeschoven kindjes van een auto. Zo niet bij de Peugeot 508 SW. De achterbank zit even prima als voorin, met voldoende been- en hoofdruimte. Bij 2 passagiers op de achterbank kan de middenrugleuning neergeklapt worden. Die 2 passagiers hebben dan ook ieder een bekerhouder, usb-aansluiting en een persoonlijk ventilatierooster. Ook handig: er zijn aan elke kant 2 haakjes waar jasjes aan gehangen kunnen worden. Deze auto kun je dus ook goed delen voor gebruik met 4 volwassen zakelijke contacten.
Ruimte genoeg voor 3
De middenconsole omhoog geklapt, krijgen de kinderen een prima plek. Nu nog uitvechten wie wanneer de telefoon mag laden en hoe die ventilatieroosters gericht moeten worden.
Flexibele bagageruimte
Die achterbank is bovendien makkelijk neer te klappen.in een 60/40 verdeling. De bagageruimte varieert hiermee in de handomdraai van 580 liter naar 1.780 liter. De skiklep achter het middenconsole maakt dat je dunne lange bagage mee kunt nemen en alsnog 2 volwaardige zitplaatsen overhoudt.
Hybrideverbruik volgens WLTP: 1,5 liter per 100 kilometer (1 op 50)!!!
Dat klinkt misschien wel te mooi om waar te zijn. Maar was het dat ook? Het verbruik van een hybride auto is van veel factoren afhankelijk.
- Rijd je met volle accu 50 kilometer naar je werk? Als er een ‘zwakke’ laadpaal is, doet de accu er 3,5 uur over om weer volledig op te laden. Je kunt in dat geval dus ook weer elektrisch terug. Verbruik: 0 liter per 100 kilometer.
- Rijd je naar 100 kilometer naar een afspraak, waar je anderhalf uur blijft en is er een 22 kWh lader? Na anderhalf uur is de batterij weer vol. En kun je weer 100 kilometer rijden met een verbruik zo’n 2l/100 km.
- Tenzij je harder rijdt dan 100km/uur, de airco vol aanzet, het buiten ijskoud is, etc.
- En nog een kleine disclaimer: in de sportstand en een pittig rijgedrag, zul je nog iets minder uit je elektrische batterij kunnen halen.
- Note om te onthouden: een snellere lader heeft geen nut want de batterij neemt niet sneller stroom op. Snelladen is dus ook niet mogelijk.
- Wel is er een optioneel een 7,4 kWh onboard charger bij te bestellen. Hoe dit precies werkt heb ik niet kunnen testen.
Praktijk
Met zo veel kilometers en op de plaatsen van bestemming te weinig tijd om de kleine batterij weer volledig op te laden. Ik heb dus behoorlijk wat kilometers puur hybride gereden. Met de airco vol aan (want hittegolf) kwam ik uit op ongeveer 4,5 liter per 100 kilometer. Ook nog behoorlijk netjes, toch?
Eindoordeel
Tja heb ik eigenlijk niet alles al gezegd. Uiterlijk top, interieur prachtig. Rijgedrag precies naar mijn smaak. Na deze 1588 kilometer is deze Peugeot 508 SW HYbrid echt helemaal míjn auto geworden. Ik wil graag objectief blijven maar ik heb er deze keer echt helemaal niks negatiefs op aan te merken! Maar dat wist ik stiekem al na mijn eerste uurtje testrijden tijdens de Start van de electrificatie van Peugeot in Stitges.