f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Vrouwaanhetstuur -Auto laden
In de afgelopen tijd kopten veel nieuwssite met ‘stress’ rond laadpalen. Is deze stress terecht? Nederland heeft tenslotte zo’n beetje de hoogste laadpaal dichtheid ter wereld.
In de media wordt de vermeende stress vooral heel zwart/wit uitgemeten:
Zakelijke rijders: laden op het werk

Op dit moment zijn de meeste rijders van elektrische auto’s zakelijke rijders. Het bedrijf bepaalt uit welke auto’s hun personeelsleden kunnen kiezen en zorgen meestal zelf ook voor de bijbehorende laadpaal-infrastructuur.Je rijdt dus met je auto naar je werk, zet hem daar op het eigen terrein aan de laadpaal en 8 uur later rijdt je met volle accu weer naar huis. Jouw ‘zakelijke kilometers’ bepalen welk model voor jou het meest geschikt is. In het extreemste geval kun je dan 600 kilometer verbruiken tussen 17.00 en 09.00 uur. Al zullen weinig mensen dat doen, maar gelukkig is het ’s nacht bij snelladers niet zo heel erg druk. Kortom. Deze groep laad voornamelijk op het terrein (en/of voor de kosten!) van de werkgever.

Thuis laden (eventueel met zonnepanelen)
Vrouwaanhetstuur - Auto thuis opladen

Gunstig gebruik maken van zonne-energie

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen met een elektrische auto vooral thuis te laden. Buiten de Randstad hebben toch behoorlijk veel huizen de luxe dat er een oprit of garage(box) beschikbaar is. Een wallbox is dan een investering die zich terugbetaalt in gemak en kosten. Veel mensen kiezen ook voor een elektrische auto uit milieuoverwegingen. Geheel in lijn plaatsen zij meteen een paar zonnepanelen om de benodigde energie zelf op te wekken. Met deze oplossing wordt het stroomnet niet extra belast.

De regels rondom laden met een snoer over de stoep zijn in verschillende gemeenten verschillend vastgesteld. Uitgangspunt is dat het niet mag leiden tot gevaarlijke of hinderlijke situaties voor overige weggebruikers. Burgers verzinnen hier allerlei creatieve oplossingen voor. Een bruggetje of mat over het snoer of een gootje in de stoep, bijvoorbeeld.

Openbare laadpalen

Er zouden er niet genoeg zijn, de palen staan net niet waar jij er een zou willen, het gaat te langzaam, je moet er over nadenken. Gelukkig kun je via oplaadpalen.nl heel gemakkelijk bekijken waar laadpalen staan, met hoeveel spanning (dus snelheid) er gelden kan worden en of deze laadpaal bezet of vrij is.

Gemeenten denken mee over de plaatsing van de laadpalen en zijn veel problemen al voor. Zo is het mogelijk om de stroomtoevoer te reguleren op tijd, zoals de flexpower palen in Amsterdam. Hiermee voorkom je dat iedereen op precies het zelfde moment wil laden. Ook zijn er ‘slimme laadpleinen’ zoals in Arnhem. waarbij de beschikbare stroom aanpasbaar is per laadpaal, meer stroom als je minder tijd hebt om te laden, of als jouw accu meer stroom vraagt. Minder stroom als je je auto 8 uur kunt laten staan of je auto een kleiner accupakket heeft.

Laadpalen kaart van Amsterdam

Laadpalenkaart Amsterdam

Ter voorbeeld: Amsterdam heeft een realtime laadpalenkaart. De getoonde kaart is een screenshot van de situatie op dinsdagochtend 8.15 uur

Gelukkig weten veel reagerende mensen precies wat ze kunnen doen tegen alle door de media breed uitgemeten irritaties.

Het meest gelezen op forumreacties:

  • gewoon die stekker eruit trekken (dat kan niet eens want de stekkers zijn tijdens het laden gelockt!)
  • stekker doorknippen, desnoods met risico op overlijden (zo hoog is de stroom vanuit je huis nu ook weer niet, bovendien moet je schaar dan voledig van metaal zijn en met je huishoudschaartje gaat het echt niet lukken. Bovendien ben je dan strafbaar in verband met vernieling)
  • gewoon het laadklepje eraf trappen. (ook dan ben je strafbaar, maar belangrijker: het klepje heeft weinig met de lader te maken, dus het helpt niet eens)

Tja, veel reacties dus van mensen die kennelijk niet precies weten hoe het werkt.

Alsof tanken een pretje is

De historie heeft bewezen dat met de uitvinding van een nieuwe technologie er altijd onzekerheid en verwarring ontstaat. Grappig is wel dat iedereen die ‘moppert’ waarschijnlijk, ook moppert als hij zijn tank vol gooit en er grof voor moet betalen of als hij bij een ‘lege’ pomp aankomt vanwege leveringsproblemen.

Laat die laadstress dus maar varen! Maar lees je gewoon goed in, bijvoorbeeld met dit artikel: Overweeg jij een elektrische auto?

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register