f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
VrouwAanHetStuur - MG ZS EV - detail voorlamp
Lieve MG

Onze geschiedenis gaat lang terug. Of misschien kan ik beter zeggen mijn liefde voor jou. Toen ik net in Amsterdam woonde, viel ik hals over kop voor je mooie MG TD en TF modellen die in de MG garage naast mijn deur af en aan reden. De garage ging verloren, en het merk MG eigenlijk ook. Na je stoere start in 1924 als raceauto, werd je in de na-oorlogse jaren vooral bekend om je betaalbare sportwagens voor de openbare weg. Tot je in 1980 niet meer zelf kon produceren.

De jaren die volgden waren een diep dal, waarin je jezelf niet meer mocht zijn. Austin probeerde een Austin van je te maken, met een Rovermotor. In 1993 werd er nog een aardige poging ondernomen met de MG RV8.  Van de 2000 geproduceerde modellen vonden er 1579 een thuis in Japan. BMW nam Rover over en daarmee jouw merknaam. De MG F werd geproduceerd, waarover een huidige oldtimerdealer zegt: “kleine gebreken zijn de charme van een Engelse auto”

Daarna verdween je pas echt van de radar. Ik was bang dat je stilletjes was opgebrand en ik nooit meer iets van je zou horen. En toen… zag ik dit reclamefilmpje de MG ZS EV.  (zie hieronder)

Volgens de importeur, die ik sprak tijdens de MG ZS EV proefrittendag, is deze reclame speciaal voor Nederland gemaakt. De commercial maakt nogal uiteenlopende reacties los. De een vindt het ronduit smakeloos, de ander (waaronder ikzelf) weergaloos grappig. De 3 minuten testrit die dag in december, vond ik veel te kort voor een review, maar smaakte wel naar meer. Gelukkig kreeg ik je begin februari een (mid)weekje te logeren. Ik heb er oprecht van genoten.

Liefs
Yvonne,

Lees mijn ervaring met de MG ZS EV onder de video.

Rijervaring

MG ZS EV is een elektrische SUV, en van alle kernwaarden van het oorspronkelijke MG is vooral de betaalbaarheid gebleven. Inmiddels is het merk in handen van SAIC een van de grootste spelers in China. De MG ZS voelt echter alles behalve een ‘chinese prul’. De auto rijdt bovendien zeer comfortabel, met lekkere stoelen, een gezellige deining maar zeker geen wiebelbakkie.

Ook ben ik onder de indruk van de uitgebreide rij-assistenties. De rijnbaanassistent is een alert hulpje, die indien je hem de ruimte geeft zelfstandig behoorlijk goed door de bochten kan. Uiteraard moet je wel je handen aan het stuur houden. Als je het stuur dus te los laat geeft ie te kennen dat je verplicht bent hem vast te houden. Ook het bewaren van de afstand tot je voorligger verloopt super soepel, maar ook duidelijk. Je kunt zelf instellen hoe groot je deze afstand wilt hebben. Zonder op cruise control te hoeven rijden past de MG ZS zijn snelheid dus ook automatisch aan.

Wat ik ook heel erg handig vind zijn de sensoren die achteraan de auto zien dat er achterlangskruisend verkeer aan komt. Met de achter- en vooruitkijkcamera draai ik makkelijk langs alle obstakels. Onder de knoppenconsole zit nog en vakje waar zowel voor de bestuurder als de bijrijder een eigen usb-aansluiting zit. Met je ingeplugde telefoon ben je via Apple CarPlay of Android Auto volledig connected.

Actieradius: max. 263 (WLTP)

De maximale actieradius is volgens opgave 263 kilometer op een volle accu. Ik laad, bij gebrek aan laadpaal via mijn stopcontact. Hiermee kreeg ik de MG ZS EV met gemak in een nachtje van 56 kilometer tot volle lading. Deze week is nou net de week waarin ’s morgens een laagje ijs op de ruiten ligt. Met een EV ben je daar zo weer vanaf: even de blazer en verwarming aan en gaan. Krabben is eigenlijk overbodig.

Inzicht

Via je cluster kun je zien dat het aanzetten van de blazer wel direct invloed heeft op je actieradius: het verschil tussen ‘aan’ en ‘uit’ is 20 kilometer. Zodra de blazer uitzet zie je ook je actieradius weer verhogen. Ook de invloed van de rijmodus: Eco, Normaal of Sport, is zichtbaar op de actieradiusmeter. Met een globale trap van -20 kilometer per tandje sportiever. Naast het verbruiken van de elektrische lading kun je deze door je rijgedrag ook weer aanvullen. Het regeneratief remmen kan op drie verschillende sterktes, heel makkelijk aan te passen via de ‘kers’-handel op de middenconsole. ‘Kursj’ is de goede uitspraak, volgens de aardige medewerker van MG. Ik blijf het in mijn hoofd de ‘kers’ op de taart noemen.

Max 140 km/uur

Elektrische auto’s varen allemaal wel bij een beperkte maximale snelheid. Net zoals veel EV’s is de MG dus begrensd op max 140 kilometer per uur. Ik heb de stukken waar het mocht 130 gereden, en de MG doet dat met gemak. Ook hier geldt wel dat het voor je actieradius niet meehelpt. Dat is dus kiezen of delen, maar wat betreft kracht dus wel echt aan jou de keus.

Keus

Over keus gesproken. De MG ZS maakt het niet al te ingewikkeld. Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen. De MG ZS EV Comfort (€ 30.985,-) heeft 16 inch velgen, Navigatie, een 8″ touchscreen met smartphoneverbinding en Adaptieve cruisecontrol (ACC).

Zoals gezegd testte ik de MG ZS EV Luxury (€ 32.985,-). Voor die 2000 extra rijd je op 17 inch wielen en heeft de auto een fijn panoramadak, die heel handig in meerdere stappen te openen is. De kunstleren stoelen zijn in deze keuze verwarmbaar. Beide uitvoeringen hebben een uitgebreide veiligheidsuitrusting. De Luxury heeft als extra dodehoeksignaal in je spiegel en een achteruitkijkcamera. Ook heuvelassistentie, een regensensor, en de waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer vind je wel in de Luxury maar niet in de Comfort.

De genoemde prijzen zijn overigens inclusief € 995 rijklaarmaakkosten (€ 792,50 aflevering, € 45 kentekenregistratie, € 157,50 recyclingsbijdrage). Wit is standaard, voor de andere 4 metallic kleuren (mijn favoriet is de Aqua Cyan) betaal je € 650,- meer. En dat is het.

Conclusie

Oh, dan vergeet ik bijna de – o, zo belangrijke – achterbank. Mijn kinderen zijn er vol lof over. Met de 6 luidsprekers, en het 3D-geluidseffect, is het geluid op de achterbank prima. Ze merken op dat de bank echt lekker zacht is en meer dan voldoende ruimte heeft. Denkend aan de commercial grijns ik en besluit dat het tijd is om column over ‘Passie in de auto’ die ik nog op de plank heb liggen te posten… Afsluitend kan ik dus kort zijn over de MG ZS EV: Enjoy the ride. Op welke manier dan ook!

Foto’s: HuubKPhoto
Technische specificaties
  • Motor: elektro, 44,5 kWh
  • Vermogen: 143 pk
  • Transmissie: automaat
  • Gem. verbruik: 186 Wh/1 km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Actieradius (WLTP): 263 km
  • Topsnelheid: 140 km/h
  • 0-100-acceleratie: 8,1 s
  • Bagageruimte: 448 l
  • L x b x h: 4314 x 1809 x 1644 mm
  • Massa leeg: 1518 kg
  • Vanafprijs: € 30.985,- (Comfort, wit)
  • Prijs testmodel: € 33.635,- (Luxury, Rood metallic)

Lees de column: 'Passie in die kar'

vrouw aan het stuur-column- passie in die kar

Passie in die kar kan altijd

Zondagmiddag 16.00 proosten we met onze meidenclub op R. Ze is net terug van een levensgevaarlijke wandeltocht op de Mount Everest…. Zoals altijd vliegen de onderwerpen over tafel, als K. me in ene vraagt of ik ‘die auto’s’ eigenlijk ook test op seksbaarheid. Ik verslik me spontaan in mijn laatste slok inmiddels warme prosecco.

Lees verder

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register