f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhet stuur - De wijze vrouwen van Volvo

“Your Concept Car” oftewel: “De wijze vrouwen van Volvo”

“Your Concept Car”. Het is alweer 16 jaar geleden dat Volvo deze door concept auto aan het publiek werd onthuld.  Volledig ontwikkeld door een team van negen “wijze vrouwen”. In deze bizarre Corona tijden blijken veel van hun uitspraken over het ontwikkelen van deze Concept auto verrassend toepasselijk. Als metafoor. Voor hun prestatie van toen een ereplaatsje in de galerie van Powervrouwen van Vrouw aan het Stuur.

Eind jaren 80 vormde Volvo een Vrouwen klankbordgroep, met acht vrouwelijke medewerkers van verschillende afdeling. De aanleiding tot het vormen van deze groep was een Amerikaans onderzoek. Hieruit was gebleken dat meer vrouwen hun auto’s kochten dan mannen. Vrouwelijke feedback over prototypes was dus meer dan welkom.

“Als vrouwen – of ze nu alleenstaande professionals zijn, voetbalmama’s, huisvrouwen of grootmoeders – het grootste deel van het kopen en rijden van auto’s doen, zouden ze een stem moeten hebben in het ontwerpen van auto’s.”

Het idee voor de “Your Concept Car” ontstond in 2001. Een groep vrouwen – waaronder ingenieurs, ontwerpers en marketeers – woonde in het Zweedse hoofdkantoor van Volvo een workshop bij.  Vrouwelijke consumentenspecialist Marti Barletta die de workshop gaf, zoomde in op het beter bedienen van vrouwelijke klanten. Het evenement leverde twee inzichten op. Vrouwen kopen ongeveer 65 procent van de auto’s en hebben invloed op ongeveer 80 procent van de totale autoverkoop. En toch hebben mannen een eeuw lang de meeste beslissingen genomen in het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van een auto.

Lena Ekelund

"In het YCC hebben we onze focus op de behoeften van de klant behouden, niet gecompromitteerd ten gunste van flitsende technische oplossingen."

Lena Ekelund, plaatsvervangend technisch projectmanager

 

 

Onderzoek

Een groep van acht vrouwen besloot in hun vrije tijd bijeen te komen om over de “vrouwelijke” conceptwagen te brainstormen. “We waren er vast van overtuigd dat dit iets was wat we wilden doen,” zegt Tatiana Temm, communicatiedirecteur en leider van het project. Ze hielden workshops met vrouwen in het hele bedrijf en verzamelden gegevens van Market Insights.

Tatiana Temm

"Het kenmerk van een goed idee is dat mensen zich afvragen waarom dit niet eerder is gedaan."

Tatiana Butovitsch Temm, Communicatiemanager

 

Inzichten
vrouwaanhetstuur - Volvo Your_Concept_Car_laadruimte

Interieur Your Concept Car – laadruimte

Het grootste inzicht: vrouwen wilden alles wat mannen wilden en meer. De uitgebreide verlanglijst van vrouwen omvatte over de hele linie een betere zichtbaarheid, praktische opslag, hulp bij het parkeren en een vlottere in- en uitgang. De redenering van het team was eenvoudig: Als je aan de verwachtingen van vrouwen voldoet, zul je de verwachtingen van mannen overtreffen.

Camilla Palmertz

"Ons doel is dat je je goed voelt in deze auto."

Camilla Palmertz, Projectmanager

 

 

 

“Go”

Om echt aan de slag te kunnen moesten de vrouwen hun concept aan Hans-Olov Olsson, destijds Volvo’s president en CEO, voorleggen. Toevallig ging enkele dagen eerder de eerste vrouwelijke exterieurontwerper van het bedrijf, Anna Rosén aan de slag. Al op haar eerste werkdag werd ze door het ontwerpteam bij de ontwikkeling van de conceptcar betrokken. Olsson gaf hen het groene licht. De groep vrouwen kreeg de goedkeuring om “Your Concept Car” te ontwerpen, maar wel sneller en tegen minder kosten dan de meeste concept auto’s. “We gingen naar buiten en zeiden: God, wat doen we nu?” vertelt Temm.

Anna Rosen

"We wilden een mooie auto maken. Niet brutaal, maar stoer."

Anna Rosen, Exterior Design
Niet roze en niet schattig!

De druk was hoog voor het negenkoppige team. En het werd nog hoger op Internationale Vrouwendag in 2003 toen de pers voor het eerst werd gebrieft over de komende lancering. De meest voorkomende vraag die door de deskundige bemanning werd gesteld was: Zal de auto roze zijn?  “Nee, het zal allesbehalve roze zijn”, herinnert Temm zich het antwoord, “en het zal niet schattig zijn.”

Elna Holmberg

"Een auto is uw keuze. Daarom is het heel belangrijk dat u uw eisen en wensen in de auto terugvindt."

Elna Holmberg, technisch projectmanager

“Het doel van de Your Concept Car is om belangrijke auto-ideeën op de markt te brengen en het grote vrouwelijke hersenvermogen binnen de auto-industrie te laten zien”, aldus Tatiana Butovitsch Temm. “Het zou ook geweldig zijn als we andere vrouwen – en mannen – zouden kunnen inspireren om de traditionele bedrijfsmethoden in twijfel te trekken en positieve veranderingen binnen organisaties te creëren.

“Geweldige ideeën ontstaan altijd als mensen in hun persoonlijke en professionele leven kijken en zich afvragen: Wat zou ik kunnen doen dat nog nooit eerder is gedaan.”

Debuut op Geneva Auto Show 2004
vrouwaanhetstuur - Volvo Your_Concept_Car

Vulopeningen benzine en ruitenwisservloeistof

Toen de Volvo “Your Concept Car” zoals beloofd in 2004 op de Geneva Auto Show debuteerde, was hij inderdaad niet roze. De auto bevatte daarentegen wel allerlei kenmerken die niet gebruikelijk zijn in door de mens gemaakte auto’s. Onder de tientallen unieke items: geen motorkap, geen gasdop, een makkelijke ruitenwisservloeistof opening en gemakkelijk te reinigen verf.
Verbeterde zichtlijnen.

De sportieve en gespierde driedeurs coupé werd ontworpen met brede schouders. Hierdoor kwamen de hoeken van de auto in het zicht van de bestuurder. Een hoger chassis verbeterde het zicht. Dit resulteerde in een betere hantering.

Cynthia Charwick

"De eerste indruk die je van de auto krijgt is een gevoel van gratie en ruimte."

Cynthia Charwick, binnenhuisarchitect.

 

 

Interieur geïnspireerd op woonkamer
vrouwaanhetstuur - Volvo Your_Concept_Car

Cockpit female stijl

Kleur- en bekledingsontwerper Maria Uggla paste lichte neutrale tinten toe die doen denken aan een Scandinavische woonkamer. Dit was een groot contrast met de typische cockpituitstraling. Ook was er keuze uit talrijke verwisselbare stoelhoezen van verschillende kleuren en materialen (linnen, leder, vilt, enz.) De versnellingshendels werden bij de besturing gepositioneerd. Hierdoor kwam er ruimte vrij voor een middenconsole waarin spullen zoals handtassen perfect passen.

Maria Ugla

"Een manier om controle te hebben is, dat je de mogelijkheid hebt om je omgeving te beïnvloeden."

Maria Ugla, Colour & trim designer

Ergonomie
vrouwaanhetstuur - Volvo Your_Concept_Car

Interieur Your Concept Car

Bij aanschaf kon door het opmeten van lengte en armwijdte de ideale positie van de stoel, het stuurwiel en de pedalen worden ingesteld. Door de mogelijkheid deze informatie in de sleutel op te slaan stelde de auto zich altijd optimaal in. Meeuwenvleugeldeuren maakten het makkelijker maken om grotere items en kinderen te laden en te lossen Alle deuren, inclusief de kofferbak, konden bovendien automatisch worden geopend.

Automatische parkeerhulp

Het Autopark systeem kon bestuurders helpen om met een druk op de knop een parallelle parkeermanoeuvre uit te voeren. De vraag of de auto een of andere vorm van parkeerhulp moet bevatten, was een precaire zaak. “We waren nogal terughoudend, eigenlijk. We waren ons bewust van de algemene gedachte dat een vrouw geen auto kan parkeren,” zegt Maria Widell Christiansen. Maar uit een onderzoek dat ze lieten uitvoeren bleek dat de gemiddelde vrouw veel vaker parkeert dan de gemiddelde man en vaak op onbekende plekken. Mannen en vrouwen toonden gelijke mogelijkheden met parkeren; het enige verschil was dat vrouwen minder zelfvertrouwen uitten. Mannelijke overschatting leidt overigens tot beduidend meer parkeerschade.

Maria Widell Christiansen

"We zijn ervan overtuigd dat deze auto ook mannen aanspreekt."

Maria Widell Christiansen, Manager, Design
Dat iets makkelijker kan, zegt niet dat vrouwen ’te dom’ zijn

Er waren een aantal tegenstanders – veel van hen vrouwen – die dachten dat de gesloten kap en de parkhulpfunctie van de auto vrouwen dom maakten. “We vonden dat grappig. Als we iets in een auto stoppen dat het leven makkelijker maakt, is het niet omdat we het anders niet kunnen,” zegt Temm. “Als je dezelfde logica toepast, zou dat betekenen dat de man de automatische versnellingsbak heeft uitgevonden omdat hij niet kan rijden.”

Eva-Lisa Andersson

"Een auto is een zeer technisch product. Toch is je aankoop gebaseerd op emoties."

Eva-Lisa Andersson, Project Manager

 

 

Geen ‘vrouwen’ auto, maar een slimme auto

De Your Concept Car is dus gemaakt vanuit het perspectief van een vrouw. Hij bevat echter functies die beide geslachten aanspraken. Iedereen heeft baat bij  eenvoudiger onderhoud en een beter zicht. Computerondersteund parkeren is voor beide geslachten handig. En van een gedurfde, maar elegante buitenkant en slimme opbergoplossingen wordt iedereen blij.

De auto was nooit bedoeld was voor productie. Toch vonden ten minste 22 van zijn kenmerken hun weg naar Volvo-modellen, waaronder de Park Assist Pilot. “Eigenlijk is veel van de huidige focus terug te voeren op die vroege gedachten van het YCC-team”, voegt Widell Christiansen toe.

In deze video kun je de YCC nog beter bekijken

Meer “leuke” verhalen lezen?
  • Vrouwaanhetstuur Volvo S60

    Volvo S60 (Foto: HuubKPhoto.com)

    Voor Passion4Wheels schreef ik een review over de nieuwe Volvo S60: Conclusie van dochterlief: “Prachtig, mooi, zit lekker en geef hem aan mij want ik hou van Volvo!”.

    En dat ben ik roerend met haar eens. Enkele weken later ben ik jarig en ze heeft geen kadootje kunnen bedenken: “Mam, ik wilde je zo graag een Volvo geven maar ik heb het niet bij elkaar kunnen sparen van de statiegeldflessen.”

  • Lees ook het verhaal over Bertha Benz
Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register