f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - DS 3 Crossback
De DS 3 Crossback Performance Line die ik een weekje mag testen, heeft een pittig motortje onder de kap. De 130 ingebouwde paardjes zijn gemakkelijk in galop te krijgen. En ja dat maakt indruk, en ik beloof dat ik er ook op terugkom. Maar… Diamonds! Glitter! Aaibare Stoffen! Het design trekt toch echt als allereerst mijn aandacht.

De geteste DS 3 Crossback Performance Line is uitgevoerd in Blue Millenium. Mijn ogen vertellen me dat het een prachtige donkerturquoois is. Bij het maken van  foto’s kom ik er al snel achter dat deze kleur niet als ‘platte’ verf uit de spuiters is gekomen. Het blijkt knap lastig om de ‘juiste’ kleur vast te leggen, die mijn ogen zo overduidelijk zien. De ene keer lijkt de DS op de foto superblauw, het volgende moment knalgroen. Het is maar hoe het licht erop schijnt. Met nog een subtiele glitter erbij, geeft dit in elk geval een hele ‘levende’ tint.

It’s called Design, it’s pronounced Passion

Het maakt me super nieuwsgierig naar de Or Imperial (goudgeel) en de Whisper (donkerpaars/aubergine) en de Rouge Rubi (rood). Ik zou zeker aanraden deze kleuren eens bij een dealer te bekijken! Uiteraard is de auto ook in zwart, wit en grijs verkrijgbaar. Maar he, daar zijn er al zoveel van op de weg. Het designstatement komt nog beter uit in een goede kleur!

Diamonds are a girls best friends

In de auto weet je meteen dat je in een DS zit door het kenmerkende ‘diamant’-design. Dit is echt tot in de kleinste details doorgevoerd. Van de startknop tot de vormgeving van de touchscreen, tot de stiksels in de bekleding. De uitvoering die ik meekrijg is de Performance Line. Deze is van binnen volledig zwart uitgevoerd. De roze en zachtgele siernaden vallen hierdoor juist extra op.

Zachte en vrouwelijke accenten

Die roze en gele detailkleuren zijn ook in te stellen op het infotainmentsysteem. Hierbij kun je kiezen uit alleen roze of juist de roze met gele graphics. De panelen zijn bekleed met een zachte ‘suède’ stof, wat de auto ook nog eens een hoge aaibaarheidsfactor geeft. Klinkt roze en geel je te rolbevestigend? Je kunt ook kiezen voor een van de 3 andere interieurthema’s. Zo is er keuze uit olijfgroenige details, dramatisch zwart of juist een hele lichte grijs. Elk thema heeft zijn eigen speciale bijzonderheden in kleur en materiaal. Je kunt de DS 3 Crossback dus rijden in een sfeer die bij jou past. Wat je ook kiest, de diamanten krijg je er in elk geval automatisch bij.

De kracht van details
vrouwaanhetstuur - DS 3 Crossback

DS 3 Performance

Een doordacht design laat zich vooral ook zien in de details. Ik kijk vaak ook even naar het “koppie’ in de auto. Bij de DS 3 ontdek ik in de Lichtsignature een gezicht dat me doet denken aan een Picasso! Het kan niet anders dan dat daar over nagedacht is!

Anders dan bij een kunstobject hebben bij auto’s details echter ook vaak een nut. Bij de DS 3 Crossback is dat niet anders. Zo klappen de deurgrepen uit als je de deur opent en dicht als je de auto afsluit of start. Cool, dacht ik eerst, maar waarom? Nou eigenlijk best logisch. Als de deurgreep in de deur verzonken ligt, is het een stuk lastiger om de deur ongewenst te openen. Als je in een duistere hoek voor een stoplicht staat, of je dochter ophaalt kunnen ongewenste gasten dus niet zomaar je deur opentrekken. Voelt best veilig!

B-Film

Mijn oudste zoon vindt het ook een mooi karretje. Hij wil er graag een B-film van maken (normaal gesproken wordt er een B-film gedraaid, die later als tussenshots gemonteerd wordt in een ‘hoofd-film). Met de term B-film bedoelt hij nu een apart filmpje van alleen deze tussenshots. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat zijn bedoeling is. Maar een zoon met een plan voor een autofilmpje, daar werk ik natuurlijk graag aan mee.  En dus rijden we samen op een zonnige zondagmiddag naar het Kazerneterrein in Ede en doe ik even heel braaf wat hij van me vraagt:

Here in my car, I feel safest of all

Ik moet denken aan het ‘Lekker 80’s’-nummer Cars van Gary Newman. Ik hoef niet na te denken dat ‘I can lock all my doors’, dat doet de DS dus al zelf. Ook de hele binnenkant geeft mij het gevoel dat ik in een veilige cocon zit. Het dichte deel van het portier is vrij hoog. De donkere hemel (dak van binnen) loopt vrij ver door over het voorraam. Ook de opvallend brede ‘stjlen’ dragen hier aan bij. In de De brede ‘stijl’ naast mijn linkerschouder (vroeger zou ik gezegd heb deurrand, inmiddels weet ik dat dit de B-stijl heet) verdwijnt met gemak een hele Jeep. De relatief kleine ramen. Het draagt er allemaal aan bij dat ik me even helemaal ‘op mezelf’ voel. Ik zou hier zonder gene mijn nagellak kunnen bijwerken, of mijn hakken kunnen wisselen voor gympen om lekkerder mee te kunnen rijden. Onbespied. Veilig voor het oordeel van de buitenwereld!

Pittig ding!

De DS 3 Crossback is een lekker pittig karretje. Met prima scores op Pk (130), trekkracht (= koppel: 230 Nm), en sprintje. In 9,2 seconden van 0-100 km/uur, is niet de snelste op de markt maar zeker ook niet traag. Als je echt graag een seconde sneller wilt zijn, kun je altijd voor een sterkere motor kiezen (de PureTech 155). Het verbruik van 1 op 20 is prima te noemen voor auto van deze klasse. De CO2-emissie ligt met 110 g/km wel net boven het door de regering gestelde streven van minder dan 100. Met een stapje lichtere motor (de PureTech 100) blijf je 6 gram boven de genoemde limiet. En mocht je nou graag een caravan of aanhanger achter deze auto willen hangen, dan trekt ie dat tot 1200 kg (geremd). dat maakt hem toch mooi een multi-inzetbare auto!

Technische specificaties: DS 3 Crossback
Uitvoering Pure Tech 130 S&S, Performance Line
  • Motor: benzinemotor
  • Vermogen: 130 Pk
  • Transmissie: EAT8 (Efficient Automatic Transmission 8)
  • Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 110 g/km
  • Tank/actieradius: 44 l /915 km
  • Topsnelheid: 196 km/uur
  • 0-100-acceleratie: 9,2 s
  • Bagageruimte: 350 – 1050 liter
  • L x b x h: 4118 x 1988 x 1534
  • Massa leeg: 1180 kg
  • Trekhaak: optioneel, max 1200 kg geremd
  • Vanafprijs basismodel: € 34.690,-
  • Prijs testmodel: € 38.290,-
Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register