f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - de 5 handigste Tips & tricks
Het samenspel tussen technologie en mens is juist bij een plug-in hybride heel belangrijk. Citroen heeft de 5 tips & tricks voor hybride rijders op een rijtje gezet. Met deze tips rijd je zo veel mogelijk elektrisch. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze tips echt zorgen dat je met verbluffend lage verbruikscijfers je kilometers kunt rijden.
1) Laad zo vaak je kan

Laad het accupakket van je plug-in hybride zo vaak en veel mogelijk op. Dat kan thuis met een reguliere 220V-aansluiting of bij openbare laadpunten. Slimme apps wijzen de weg naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Vaak vind je deze openbare palen ook bij bijvoorbeeld supermarken, sportparken of bioscopen. Je kunt dus laden terwijl je er geen tijd aan verliest. Zelfs als de PHEV niet volledig vol laadt, scheelt het je toch zo weer 10 kilometer extra zonder brandstof. Met een volledig opgeladen accu zijn sommige plug-in hybrides goed voor meer dan 50 km elektrisch rijplezier. Dit is meestal voldoende voor woon-werkverkeer.

2) Blijf rollen

Door voor het afremmen simpelweg het gas los te laten en de auto te laten rollen, maak je optimaal gebruik van regeneratie. De energie die bij het vertragen vrijkomt, wordt omgezet in elektriciteit. Daarmee wordt de accu weer opgeladen. Probeer te voorkomen dat door blijft gassen en op het laatste moment hard afremt. Als je eerder je gas loslaat blijkt dat je vaak je auto helemaal niet hoeft stil te zetten. Het weer op gang brengen van een stilstaande auto kost juist veel energie. Vooruitkijken is de sleutel tot succes.

3) Ga bewust om met de beschikbare elektrische range

Sta erbij stil dat je in de praktijk ook tijdens lange(re) ritten grote delen van de reis volledig elektrisch kan afleggen. Je kunt in je PHEV vaak ook kiezen of je de hybride of de elektrische modus wilt rijden. Schakel dus om naar volledig elektrisch als je in de file staat. Gebruik ook de accucapaciteit gebruikt als langdurig langzamer moet rijden bij wegwerkzaamheden.  Door hier bewust mee om te gaan kun je ook tijdens deze lange ritten veel vaker volledig elektrisch rijden. Het is bovendien ook vaak mogelijk om elektrische capaciteit te bewaren voor stadse kilometers. Het is niet moeilijker dan het bewust omzetten van een knopje om zo zuinig mogelijk te rijden.

4) Ga slim om met grootverbruikers:

De airco en de verwarming zijn ook in een plug-in hybride grootverbruikers. Daarom zijn er modellen die kunnen voorverwarmen/-koelen terwijl de PHEV aan de laadpaal staat. Als het interieur al voor de rit op temperatuur is, scheelt dat onderweg veel energieverbruik. Overigens kost stoelverwarming een stuk minder energie dan de ruimte verwarming.

5) Maak optimaal gebruik van slimme features.

Er zijn plug-in hybrides die een eco-rijmodus bevatten. Deze eco modus helpt om zo zuinig mogelijk te rijden. Bovendien maakt deze modus het energieverbruik duidelijk zichtbaar. En vergeet de adaptieve cruise control niet: deze zorgt voor een gelijkmatige snelheid én verlaagt daarmee het verbruik. Let wel op. Bij een drukke snelweg moet de de adaptieve cruise control vaker ingrijpen. In deze gevallen kan het economischer zijn om zelf je snelheid aan te passen aan het verkeer.

Plug-in hybrides hebben onterecht een negatief imago omdat veel rijders in het verleden het normverbruik bij lange na niet haalden. In de praktijk werd niet of nauwelijks geladen of niet optimaal gebruik gemaakt van de intelligente aandrijflijn. Het is aan de bestuurder om alles uit de hoogwaardige technologie te halen.
Citroen C5 Aircross Hybrid

Citroën komt deze zomer met de plug-in hybride Citroën C5 Aircross SUV. De 5 tips & tricks voor hybride rijden maken een officieel gemiddeld verbruik van slechts 1,4 l/100 km mogelijk. Bovendien kun je er tot 55 km elektrisch mee rijden op een volle accu.

Iets rustiger rijden helpt substantieel. Het tijdverlies is verwaarloosbaar en de plug-in hybride komt letterlijk verder met minder stroom- en brandstofverbruik.

Met deze 5 tips & tricks voor hybride rijden is het gros van de dagelijkse ritten fluisterstil en emissievrij af te leggen. Daarnaast is een plug-in hybride ook 100% geschikt voor langere ritten. Dankzij de efficiënte benzinemotor hoeft de rijder zich geen zorgen te maken over het rijbereik. Ritten door heel Nederland of Europa zijn met een plug-in hybride zonder range-anxiety te doen.

De enige Plugin Hybride die Vrouw aan het Stuur tot nu toe getest heeft is de DS 7 Crossback E-tense 4×4
Hybride
vrouwaanhetstuur -de 7 verleidingen van de DS 7 Crossback E-tense

DS 7 Crossback Opera

De hybride techniek loopt als een gesmeerde machine. Officieel kun je met een volgeladen accu 58 kilometer elektrisch rijden. Ik reed met een niet eens volledig volle accu 76 kilometer van Amsterdam naar Bennekom. Bij thuiskomst had ik nog 10 elektrische kilometers over. Volgens de informatie op het cluster had ik echter nog bijna geen benzine gebruikt.

PHEV

Wen jezelf aan om bij elke gelegenheid die je hebt de auto aan een publieke lader te hangen. Laad tijdens een zakelijke afspraak, een diner, je uurtje sporten of terwijl je een theatervoorstelling bezoekt. Op die manier zul je volop van de elektrische modus kunnen profiteren. Het is dan echt mogelijk om die 1,4 liter benzine per 100 kilometer te halen.

Hóe zuinig [je verbruik is], is lastig te zeggen. Rijstijl maar ook het regenereren van energie maken het moeilijk daar uitsluitsel over te geven.

Lees de volledige review:

Post a Comment

You don't have permission to register