f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Mercedes GLB 200: G's Little Brother - Review
Het eerste dat opvalt aan deze Mercedes-Benz GLB 200 is de gelijkenis met de markante G-Klasse. De opvallende hoekigheid van deze SUV der SUV’s van Mercedes-Benz is in deze GLB wat afgezwakt. Er zijn her en der wat hoekjes afgesneden, maar overall valt ‘het vierkante’ wel op. Ook de korte overhangen (de delen die buiten de wielen komen aan de voor- en achterkant) hinten naar het SUV verleden. En net zoals er veel varianten verschenen van de G-klasse kent ook G’s Little Brother al een behoorlijke keuzelijst.

Als persauto is gekozen voor de instapper van de Mercedes-Benz GLB 200. Het zal sommige autojournalisten misschien teleurgesteld hebben. Er is tenslotte ook een GLB 4Matic, met permanente vierwielaandrijving beschikbaar. Voor mij is deze GLB 200 prima. Wie weet waag ik me ooit aan zandhappen, maar in mijn dagelijkse routine is het niet aan de orde. Wat ik met mijn grote gezin (4 kinderen en hond) natuurlijk wel heel interessant vindt zijn de 7-zitplaatsen. Die blijken echter niet in de persauto te zitten. Deze twee extra stoelen kun je optioneel bijkopen, voor een meerprijs van ongeveer 900 euro.

Bagageruimte

Nu ik het toch heb over de 3e zitrij: Wanneer hier voor gekozen wordt, gaat er onherroepelijk wat bagageruimte verloren. Gelukkig is de laadruimte ruim bemeten: 565 liter.  Met de tweede zitrij platgelegd komt daar nog een dikke 1200 liter bij. Ik vraag me af wat daar dan zoal in zou passen. Het oogt zo ruim dat ik denk dat je weinig problemen tegen zult komen met deze 3e rij-loze bagageruimte. Hoeveel effectieve ruimte erover blijft als je wel 7 stoelen nodig hebt kan ik niet zo goed inschatten. Terwijl daar juist het grote verschil kan zitten. In de meeste 7-zitters hou je namelijk echt te weinig ruimte over om met het hele stel op vakantie te kunnen.

3 (goede) plekken op de tweede zitrij

Op de tweede zitrij is riant ruimte voor langere passagiers. Met mijn 1m76 zit ik echt gemakkelijk. Ruimte voor mijn benen… Check. Ruimte boven mijn hoofd … check. De tweede rij kan bovendien nog naar voren (of achter) schuiven. Dit maakt de ruimte voor benen, danwel bagage flexibeler. De tweede rij is bovendien gemakkelijk plat te leggen met een verdeling van 40/40/20. Zo kun je dus ook makkelijk een groter pakket meenemen en toch nog 1 of 2 extra passagiers.

Hoewel er 3 plekken zijn zie ik mijn kids hier toch vooral ruzie maken: wie in het midden ‘moet’ zitten. Wiens telefoon al genoeg batterij heeft en dus wel uit de lader kan. Tja, met 2 bekerhouders in de middenarmsteun en 2 oplaadpunten biedt de achterbank vooral comfort voor twee passagiers. Een handbagagenet maakt het extra makkelijk om spulletjes voor onderweg een plek te geven.. Eigen climate control ontbreekt. maar de algemene airco is koelend genoeg voor de hele auto.

vrouwaanhetstuur - Mercedes GLB 200: G's Little Brother - Review

Mercedes GLB 200

Comfort voor bestuurder en bijrijder

Als bestuurder en bijrijder zit je echt comfortabel in de ergonomische stoelen. Deze zijn bovendien makkelijk verstelbaar en vanwege de hogere zit heb je geen last van afknellende aderen. De lendesteun is bovendien goed instelbaar, dit steuntje in de rug voorkomt dat je doorgezakt zit. Met verstelbare stoelen en een vaste armleuning in het midden kom ik wel eens tegen dat de verhoudingen dan wat zoek zijn. Niet bij deze Mercedes-Benz GLB 200. In die armleuning vind je ook een mousepad bediening met polssteun. Vooral mijn man vindt dit een hele prettige manier om de opties te bedienen. Ikzelf ben meer geneigd om gewoon de touchfunctie te gebruiken.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

De MBUX – oftewel het infotainment systeem – kan ook worden aangeroepen door ‘Hallo Mercedes’ te zeggen. In sommige reclames noemt Mercedes dit een ‘vriend’ die je al snel beter kent dan je jezelf kent. Hoewel Mercedes heel vriendelijk klinkt (en een ‘vriendin’ is), betwijfel ik wel of we op de lange duur vrienden zouden worden. Enige opdringerigheid is haar niet vreemd. Op de meest vreemde momenten biedt ze haar hulp (weer) aan. Het is wel een grappig spelletje om te ontdekken welke combinatie van lettergrepen haar wakker maakt. Maar af en toe is het ook knap lastig haar weer stil te krijgen.

Designkeuzes

Sommige designkeuzes verbazen me wel een beetje. Ik zie bijvoorbeeld aardig wat hard plastic terug. Soms vermomd door een printje maar alsnog. Het contrasteert een beetje met de luxe uitstraling van het merk. Detoneert misschien zelfs. Ik lees in de beschrijving dat er ook gebruik is gemaakt van geborsteld aluminium. Wellicht is dit in een luxere uitvoering inderdaad zo. In deze persauto voelen de onderdelen die er uitzien als geborsteld aluminium in elk geval ook plastic aan. Waar ik wel heel blij van word, is dat er ruimte is tussen het riante touchscreen en het dashboard. Ik steek de geplukte bloemetjes er tussen. Dit fleurt meteen de hele boel op. En blijft bovendien prima liggen. Als dit mijn auto zou zijn zou ik hier dus onmiddellijk een blijvende persoonlijke draai aan geven.

Rijcomfort

Mercedes-Benz maakt haar naam als degelijke en comfortabele autofabrikant meer dan waar. De vering, het stuurgemak en de meeste rijassistenties, zijn een waar genoegen. Met nadruk zeg ik ‘de meeste’. De keuze om de Rijbaan Assistente in te laten grijpen door een remingreep is wat mij betreft echt een misser. Je krijgt echt een hardverzakking als je even een lijntje aanraakt. Rijden met je hart in je keel lijkt me niet ten goede komen aan verkeersveiligheid. Het enige voordeel is dat je extra oplettend wordt om niet nog een keer over een lijn te gaan zonder je knipperlicht aan te zetten.

Conclusie:

Een compacte SUV. Dat is het beste van twee werelden moet Mercedes-Benz gedacht hebben. En dat klopt mooi met de Merk-missie om ‘de beste’ auto te creëren. Maar met de beste autotechniek alleen red je het niet in onze Lifstyle-maatschappij. G’s Little Brother kan nog best wel eens een statement auto worden, met zijn markante G-klasse DNA. De auto biedt genoeg ruimte om er je eigen lifstyle aan toe te voegen. Voor grote gezinnen. Actieve campeerders. Fanatieke Golfers. Of mensen met andere hobbies of werk waarin veel spullen vervoerd moeten worden.  Aan (rij)comfort ontbreekt het in elk geval niet. En de assistentes die je irriteren kun je (gelukkig) ook uitzetten.

Technische specificaties
  • Test auto: Mercedes-Benz GLB 200
  • Motor: 4 cilinder benzinemotor
  • Vermogen: 163 pk
  • Transmissie: 7 trapsauotomaat
  • Gem. verbruik: 7,1 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 137 g/km
  • Actieradius: 743 km (52 liter tank)
  • Topsnelheid: 207 km/uur
  • 0-100-acceleratie: 9,1 sec
  • Bagageruimte: 565/1800
  • L x b x h: 4634 x 2020 x 1658
  • Massa leeg: 1455 kg
  • Trekkracht: 1800 kg
  • Vanafprijs:€ 50.970,-
  • Prijs testmodel:€ 58.220,-
Meer:

Op de hoogte blijven? Meepraten?

Uitgenodigd worden voor een Vrouw aan het Stuur Vodcast?

Abonneer je dan op de Vrouw aan het Stuur VIP-Mail

Post a Comment

You don't have permission to register