f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Hyundai Kona Electric - Uitnodiging om te genieten - Review
Hyundai Kona Electric * Premium Sky
De Hyundai Kona Electric die ik test is het meest uitgebreide model uit de stal. De premium heeft een accupakket van 64 kWh en kan daarmee maar liefst ruim 450 kilometer rijden op 1 volle lading. De Sky verwijst naar het optionele dakraam. Ik hou er van als ik ook licht van boven krijg. Met temperaturen boven de 30 graden in de testweek is het bovendien extra lekker om de auto sneller te koelen.

Onlangs ontving ik een persbericht over de verlengde samenwerking tussen Hyundai en het Van Goghmuseum. (Zie: Hyundai loves Van Gogh). Nou kan ik meteen verklappen dat ik ook van Van Gogh houd. En ook van Hyundai overigens.

Altijd leuk om dan ook even naar de overeenkomsten te kijken. Van Gogh werd tijdens zijn leven niet erkent om de kwaliteit van zijn schilderijen. En ook Hyundai struggelde lang om erkenning te krijgen. Achteraf gezien bleek Van Gogh zeer vooruitstrevend in schildertechniek, kleurgebruik en ‘onderwerp’. Ook hier zie ik de overeenkomst met Hyundai, maar dan uiteraard op autovlak.

Wist je bijvoorbeeld dat Hyundai al 40 jaar geleden besefte dat er een alternatief ontwikkeld moest worden voor fossiele brandstof-auto’s? Ja zeker: ‘dat budget merk uit Korea’ blijkt veel vooruitstrevender dan lang werd gedacht. Het is inmiddels dan ook een behoorlijk steady koploper in lijsten met best verkochte en goed gefabriceerde auto’s (in 2019: vijfde beste verkopende merk ter wereld).

Way back

Toen ik zo’n 16 jaar geleden ook auto’s reviewde kreeg ik de Hyundai Getz mee. Het zal het model uit 2003 zijn geweest. Was ie mooi? Mwah. Het was in elk geval een verbetering ten op zichte van zijn voorgangers. Andere automobilisten vonden het duidelijk niks. Ik werd met regelmaat half van de weggedrukt (hoe asociaal, trouwens). Jeetje dacht ik toen. Je moest eens weten hoe lekker deze auto rijdt en hoe betaalbaar hij is ten opzichte van jouw ‘dikke bak’. (Ik kon het tenslotte vergelijken want een week eerder en later testte ik zelf ook weer dergelijke dikke auto’s.)

Look into the future

Ook van huis uit stond ik niet onsympathiek tegenover Hyundai. Mijn vader kocht een Hyundai Pony. Ik herinner me niet precies welk bouwjaar, maar wel dat ik hem comfortabel vond. We hebben er veel samen in gereden van de kop van Noord-Holland naar Amsterdam waar ik studeerde. Het oude imago van een budget Koreaan heeft Hyundai allang van zich afgeschud. Vorig jaar toonde Hyundai op de IAA een ‘hommage’ aan de 45-jarige Pony in de vorm van de conceptcar 45. Dat is toch een prachtig en veel belovend design, of niet soms?

Vergeef me de lange inleiding! Maar het moest me even van het hart. Terug naar deze testauto.

De Hyunda Kona Electric Premium Sky (2020)

Het eerste dat me opvalt is dat de auto je helemaal niet het gevoel geeft dat je in een elektrische auto zit. Als je ‘bang bent voor elektrisch rijden’, laat deze auto je zien dat dat nergens voor nodig is. De range van ruim 450 kilometer is echt ruim. Bovendien kun je er met gemak nog wat kilometers boven als je je rijgedrag aanpast aan elektrisch rijden. Niet per se de snelheidsduivel willen uithangen. Goed gebruik maken van het regeneratief remmen. Oh, dat is het eigenlijk wel. Zet in deze auto gerust de airco, stoelverkoeling, radio et cetera aan. Hyundai snapt dat dit features zijn waar je niet over wilt nadenken of je ze wel of niet zult gebruiken. Het neemt dan ook niks weg van je actieradius (wat bij andere auto’s nog wel eens het geval is).

Uitnodiging om vooral te genieten
vrouwaanhetstuur - Hyundai Kona Electric - Uitnodiging om te genieten - Review

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is vooral één grote uitnodiging om te genieten van je reis, en dus van je bestemming. Het aanspreekbare navigatiesysteem, de heldere instructies. Een actieradius waar je heel Nederland mee doorcrosst. Accuraat advies waar de dichtsbijzijnde laadpaal is. Een headup-display. Achteruitkijkcamera voor parkeren. Noem het en het zit erop. En het werkt allemaal even moeiteloos. Je hoeft nergens uit te puzzelen hoe iets werkt. Je bedenkt je: ik wil cruise-control aan zetten en je vindt meteen de knop en hoe je hem aankrijgt. Etc.

Vlogreview: Met de Hyundai Kona Electric naar Nuenen – Op zoek naar Van Gogh

Die uitnodiging om te genieten heb ik dan ook maar omgezet in een Vlogreview-video. Ik rijd naar Nuenen, 80 kilometer van mijn huis. Op zoek naar Van Gogh. Onderweg vertel ik natuurlijk ook alles over deze auto.

  • De vlog duurt 12 minuten.
  • Hierna volgt direct Bonus1 over het kiezen voor het meest geschikte accupakket, gevolgd door regeneratief remmen.
  • Bonus 2 over het opladen begint op 15m10
Conclusie

Deze Hyundai Kona Electric is echt een heerlijke auto. Efficient in zijn elektrische verbruik. Eenvoudig in de bediening. Een superfijne wegligging.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden is dat de ruimte achter de bestuurder voor een passagier erg krap is. Geen probleem als je nog (hele) kleine kinderen hebt: mijn Jongste van 11 zat er nog prima. Een achterbank vol volwassen wordt wel wat moeizamer.

Maar hoe vaak rijd je met een achterbank vol volwassenen? Daar zou ik deze keuze dus zeker niet om laten! Mocht je kiezen voor deze Kona dan wens ik je in elk geval veel genietmomenten toe!

Technische specificaties
  • Test auto: Hyundai Kona Eletric * Premium Sky
  • Motor: 64 kWh elektromotor
  • Vermogen: 204 pk
  • Transmissie: traploze auotomaat
  • Gem. verbruik: 14,3 kWh/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Actieradius: 450 km (WLTP) (482 km – NEDC)
  • Topsnelheid: 167 km/uur
  • 0-100-acceleratie: 7,6 sec
  • Bagageruimte: 332/1.114 liter
  • L x b x h: 4180 x 1800 x 1570
  • Massa leeg: 1.510 kg
  • Trekkracht: 300 kg
  • Vanafprijs: € 48.395,-
  • Prijs testmodel: € 49.595,- (= met schuif/kanteldakraam)
Nabericht:

De Hyundai Kona Electric is ook verkrijgbaar met een kleiner accupakket van 39 kWh. Het Comfort model is verkrijgbaar vanaf 36.795,-. Het Fashion model vanaf (e) 39.580,-. Beiden hebben het kleinere accupakket van 39 kWh. De actieradius bedraagt dan 305 kilometer op een volle lading. In de video vertel ik in Bonus 1 waar je de keuze voor het grotere of het kleiner accupakket op kunt baseren.

Ben je bang dat opladen maar ingewikkeld is, kijk dan ook Bonus 2.

Post a Comment

You don't have permission to register