f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Vrouw aan het stuur - Peugeot 5008 GT-Line (foto: HuubKPhoto.com)

Peugeot 5008: De charmante verleider

Gereden testauto: Peugeot 5008 Blue Lease GT Line 1.5 Blue Hdi

Onlangs had ik het genoegen om met twee topdames van Peugeot een uitgebreid interview te houden. Ik vroeg tot slot welke 3 woorden kenmerkend zijn voor de inbreng van vrouwen: “Praktisch, sensueel en langetermijnstrategie”, was het antwoord. Dezelfde drie woorden vatten de Peugeot 5008 die ik testte perfect samen.

Bij het eerdere model was het nog een optie om deze SUV als 7-zitter te bestellen. Nu zijn de twee achterste stoelen slim geïntegreerd in de bagageruimte. Het op- en neerklappen is in een handomdraai gebeurt en zo eenvoudig dat de kinderen dit zelfs zelf kunnen doen. Hoewel de twee achterste stoelen lekker zitten is er wel weinig beenruimte. Deze plaatsen zijn dus alleen geschikt voor jongere kinderen. Het snelle op- en neerklappen maakt ook dat je de bagageruimte volop kunt benutten. Er is geen tildrempel wat ik persoonlijk echt heerlijk vind. Ik hou ervan om tijdens een pauze, de achterklep open te zetten en even te genieten van een kopje koffie en het uitzicht. De 5008 lijkt ervoor gemaakt. Praktisch? Check!

Zodra ik het voorportier open straalt de verleiding me tegemoet. De gestikte stoelen stralen klasse en vrouwelijkheid uit, in standaard zwart, dat dan weer wel. Ze zitten heerlijk en uiteraard kunnen ze verwarmd worden, maar daar ben ik persoonlijk nooit zo’n fan van.

Ik ontdek al snel de knop voertuig-apps waar een parfumeur en een massagefunctie onder schuil gaan. Daarmee heeft deze Peugeot mijn hart definitief gewonnen. Het parfum is speciaal ontwikkeld met Scentys en Antoine Lie. Deze wereldwijd bekende parfumeur heeft onder andere parfums ontwikkeld voor Burberry, Versace en Valentino. Ben je al om?

De massagefunctie is echt hemels! En gelukkig lukt het prima om alert te blijven terwijl tegelijk je spieren geprikkeld worden! Poezenpootjes, stretchen, alleen onderrug, kiest u maar…

Ook aangenaam is de blauwe kleur van de sfeerverlichting, Ik ga op zoek naar een mogelijkheid om dit licht te veranderen in een warmere tint, maar ontdek hier geen mogelijkheid voor. Ach er moet iets te wensen overblijven.

De make-up spiegel is de beste die ik in alle testauto’s tot nu toe ben tegengekomen. Je kunt je hier ook daadwerkelijk in opmaken. Beste zicht, beste grootte, beste licht. Zelfs het digitale dashboard, de iCockpit, is voorzien van een vrouwelijk tintje, door de rosegold en rode kleurcombinatie. Oh, wat zou ik het leuk vinden als alle zilverkleurige designelementen ook in het rosegold verkrijgbaar zouden zijn. Mijn man denkt dat de meeste mannen daar niet zo blij van zouden worden hoewel hij het ook een supermooie kleur vindt. Helaas het is ook helemaal geen keuzeoptie.

Hoewel ik al helemaal verkocht ben, gaat het bij een auto uiteindelijk toch ook om de rijprestaties (of helemaal eerlijk: eigenlijk ook niet). De Peugeot 5008 die ik als testauto mee krijg, is een diesel met 6 versnellingen.

Nu weet ik best dat diesel in het verdomhoekje zit, maar nieuwe diesels blijken minder stikstof uit te stoten dan benzinemotoren. Sterker nog, er is uit Brits onderzoek gebleken dat diesels zelfs fijnstof uit de lucht aanzuigen en filteren. Het blijken dus zelfs luchtschoonmakers te zijn, vooral in een flink vervuilde stad.

Bovendien heeft Groupe PSA onlangs opnieuw een plek verworven op de A-lijst van wereldleiders op het gebied van lage CO2  na een strenge selectie van het CDP. Diesel is natuurlijk ook superfijn voor de portemonnee bij het tankstation. Daar helpt de 1 op 20 ook wel bij. Met een hogere wegenbelasting wordt het dan een rekensom of dit met jouw autogebruik gunstiger uitpakt of niet.

Langetermijnvisie…  Goed geweten… Check! Check!!

Het design van de middenconsole doet mij niet zo zeer denken aan pianotoetsen maar aan een brullende leeuwenbek, met venijnige tandjes en een vervaarlijke slagtand. Deze associatie wordt versterkt bij het rijden. Deze machine kan een beetje vervaarlijk bijten als je er niet voorzichtig mee omgaat. Zo staat de rem staat behoorlijk strak afgesteld, waardoor de auto wel heel plots stilstaat. Ook slaat de auto een aantal keer af. Natuurlijk door schakelfouten van de bestuurder, Oui, c’est moi. Ik begin al aan mezelf te twijfelen maar bij mijn man gebeurt hetzelfde. Ik gebruik als excuus dat ik veel automaten heb gereden voorafgaand aan deze Peugeot. Maar als ik even goed terugga naar bewust omgaan met een schakelbak, lukt ‘t steeds beter. De leeuw wordt tembaar. En een liefde waar je een beetje voor moet vechten, maakt de liefde altijd aantrekkelijker!

De moderne rijassistenties zijn echter allesbehalve weerspannig. Rijbaanassistentie, dode hoek, de adaptieve cruise control, alles werkt perfect terwijl je er nauwelijks iets van merkt.

Praktisch, sensueel, lange termijn… op alle onderdelen scoort de Peugeot 5008 hoog. Maar vooral de vrouwelijke touch maakt dat ik het ook echt een auto vind die boven het maaiveld uitstijgt…. Kom op zeg, een auto met 3 heerlijke parfumgeuren die met een druk op de knop te bedienen is… Had ik al iets gezegd over die poezenpootjes massage? Moet ie echt terug???

Technische specificaties

 

Motor: 1,5 dieselmotor, 4 cilinder

Vermogen: 130 Pk

Transmissie: handgeschakeld

Gem. verbruik: 4,1 liter op 100 km (1 op 20) WLTP

CO2-uitstoot: 106 g/km

Actieradius: 1365 (56 liter tank)

Topsnelheid: 191 km/uur

0-100-acceleratie: 11,1 sec

Bagageruimte: 780-1940 liter

L x b x h: 4641 x 1844 x 1640 mm

Massa leeg: 1405 kg

Vanafprijs: € 45.670,-

Prijs testmodel: € 48.950,-

Foto’s: HuubKPhoto.com

 

Benieuwd naar het mannelijke perspectief?  TCCF-partner Leon Jansen testte dezelfde auto in een net iets andere uitvoering. Lees zijn verhaal op Passion4Wheels.

Post a Comment

You don't have permission to register