Nieuwsgierig stap ik in de Mercedes-Benz B180 die voor me klaarstaat en word onmiddellijk overvallen door hebberigheid. Ik laat me echt imponeren door het dashboard en de glimmende toeters die ventilatieroosters blijken te zijn. Na een zeer beknopte uitleg wordt de deur dichtgegooid en mag ik gaan.
Dat klinkt heel soepel, maar ik kan nergens vinden hoe ik de auto in “drive” kan zetten. Ik vertik het om het te gaan navragen. Ah, natuurlijk, logisch, de vooruit, achteruit en neutraal/parkeerstand is verstopt in de hendel waar ik de ruitenwisser verwacht. Die ruitenwisser zit echter links. De onwennigheid aan hoe de auto bediend moet worden, blijft me wel een beetje achtervolgen. Zo vindt mijn brein het kennelijk logischer om de hendel omhoog te bewegen om vooruit te rijden en naar beneden voor achteruit.
Hallo Mercedes
Mercedes en ik zijn echter al snel dikke vriendinnen. Dat gevoel is wederzijds want als ik iets wil, hoef ik maar ‘Hallo Mercedes’ te zeggen en een vriendelijke vrouwenstem vraagt me als echte geest uit de fles wat ze voor me kan doen. Mijn dochter van 10 denkt direct dat ze hele gesprekken kan voeren, net zoals ze die met Siri en de Google-assistent heeft. Maar helaas kan Mercedes geen liedjes zingen of grappen vertellen, maar wel allerlei informatie geven over bijvoorbeeld je verbruik: ik bleek de door Mercedes opgegeven 1 op 18,5 bij lange na niet te halen. Ook kan ze sommige functionaliteiten van de auto bedienen, zoals de temperatuur hoger of lager zetten. Soms is het wel even zoeken welke woorden Mercedes tot de juiste actie leiden, maar het systeem lijkt dit al doende beter te begrijpen. Ze bemoeit zich in de loop van de week ook spontaan met gewone gesprekken, wat ik zelf hilarisch vind.
Wat een verwennerij is deze auto. Om te beginnen vind ik het echt prettig dat het gaspedaal zo reageert dat ik zonder probleem de snelheid kan aanhouden die ik wil rijden. De Mercedes-Benz B180 herkent overigens de geldende snelheidslimiet en toont dit met een bordje op het brede digitale dashboard en ze kan zelfs waarschuwen met een geluidje. Ik vind het wel prettig om meteen te horen waar de grens zit. Je kunt er namelijk alsnog gewoon overheen als je dat nodig vindt. Je kunt echter geheel naar eigen smaak de waarschuwingsmarge afstemmen. Overigens schiet ik wel een beetje in de lach als ik de sportmodus uitprobeer. De auto doet misschien een dappere poging maar ze is er echt niet op gebouwd om sportief te zijn.
Hoge(re) Hakken
Vanwege de hogere instap en zitting is deze auto moeiteloos door de hakkentest gekomen. Misschien een aanbeveling aan Mercedes-Benz om de dame bij een volgende update ook op wat hogere hakken te zetten. Ze hangt nu zo laag tussen de wielen dat ze moeite heeft met drempels. Alleen als ik met een slakkengangetje over drempels in een 50 kilometer zone ga, lukt het om de onderkant niet te schampen.
Klein minpuntje
Niet alle knoppen kan ik direct intuïtief duiden. Sterker nog als de zon naar binnen schijnt, kan ik het symbool niet eens zien. Dat is wel echt een beetje uitpuzzelen, maar als je de auto langer rijdt, slijt de routine er wel in.
En één grote !
Nu we toch bezig zijn: nog één laatste minpunt, maar dan wel één met een uitroepteken! De extreme reactie van de rijbaanassistent als ik per ongeluk over een doorgetrokken streep rijd, wekt echt een hartverknettering op. Ik moet zeker 5 minuten bijkomen va de schrik en ik ben geen mietje, ook mijn man schrikt zich een ongeluk als het hem gebeurt. Om het positief te benaderen: je laat het wel uit je hoofd om nog een keer bij zo’n streep in de buurt te komen, dus je zou kunnen zeggen missie geslaagd…
Comfortabel
Over het comfort heeft Mercedes-Benz op meerdere punten goed nagedacht. Inparkeren met de realistische 360 graden weergave in het scherm is echt een makkie. Zelfs automatische parkeren deed deze dame perfect, hoewel ze soms zeeën van ruimte oversloeg om vervolgens haar kunsten te vertonen op een heel krap plekje.
Ook ben ik heel enthousiast over de beschikbare ‘zitkinematica’: de stoel zet zichzelf hiermee tijdens het rijden steeds in een net andere hoek, waarmee statische belasting (lees: stijf uit de auto stappen) voorkomen wordt. Ook de sfeerverlichting van het interieur staat onder het kopje comfort. Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit niet allang in allerlei auto’s beschikbaar is. Het is echt een aanwinst en je kunt er je interieur ook gemakkelijk mee personaliseren.
Aaibaar
Het gevoel van het dikkere stuurwiel in mijn handen vind ik echt heel prettig. Ook de zachtheid van het deurpaneel en zelfs het rubber van de deur vallen op. Sterker nog ik betrap mezelf erop dat ik diverse onderdelen aai. Nee! Echt.. Werkelijk? Doe normaal, wie aait er nou een auto? Mijn man lacht me keihard uit maar als ik hem een lange rit laat rijden, zie ik hem hetzelfde doen. Ik zeg er wijselijk maar even niks over, maar denk: zie je wel, de Mercedes-Benz B180 is echt een ‘lekkere’ dame!
Gerelateerd artikel
Powervrouw Bertha Benz
Bertha Benz, de vrouw van Carl Benz, zal zich vast vaak hebben afgevraagd wat haar man toch allemaal aan het prutsen was in zijn schuurtje. Het ontwikkelen van de eerste auto ooit, zal niet van de een op de andere dag gegaan zijn. En in 1880 bestond er geen John Williams die om hulp gevraagd kon worden….
Technische specificaties
- Motor: benzinemotor/4 cilinders/ 1332 cc
- Vermogen: 100 pk
- Transmissie: 7G DCT automaat
- Gem. verbruik: 1 liter op 18,5 km
- CO2-uitstoot gecombineerd: 126 gr/km
- Actieradius: 43 liter tank
- Topsnelheid: 212
- 0-100-acceleratie: 9 sec
- Bagageruimte: 455 / 1540 liter
- L x b x h: 442 × 156 × 180 cm
- Massa leeg: 1305 kg
- Vanafprijs: € 34.310,- (handgeschakelde versie)
- Prijs testmodel: € 49.375,-
Foto’s: huubkphoto.com
NB: Dit artikel verscheen eerder op www.passion4wheels.nl