f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Vrouw aan het stuur PAL-V Liberty (foto: PAL-V.com)
In maart 2018 presenteerde PAL-V de vliegende auto op de Autosalon in Geneve. In de media verschenen koppen dat de Nederlandse vliegende auto klaar was voor de Nederlandse wegen. De lanceringdatum is door PAL-V tussentijds bijgesteld naar 2020. Inmiddels is duidelijk dat de autogiro niet voor 2021 in gebruik zal zijn. Hoe staat het met dit tot de verbeeldingsprekende project?
Droom

De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) is de moderne versie van de vliegende auto. Nieuw is het idee niet. Al in 1485 schetste Leonardo DaVinci zijn visie op een vliegende auto. Het oorspronkelijke idee voor de PAL-V ontstond toen medeoprichter John Bakker in 1999 begon te vliegen. Zoals elke piloot raakte hij gefrustreerd dat vliegen steevast inhoudt dat je vertrekt van een locatie die onhandig is, en ergens landt waar je niet wilt zijn. Altijd een auto en een vliegtuig/helikopter achterlaten. Zo begon hij aan een reis om een auto te maken die kon vliegen.

Verwachte levering 2021

De laatste verwachting is dat de eerste Pioneers in 2021 leverbaar zijn. De eerste vluchten zullen volgens het EASA-testschema worden gevlogen. De hoop van PAL-V is dat deze in Nederland zullen plaatsvinden. In het verleden zijn al eerder lanceerdagen gecommuniceerd, wat niet ongebruikelijk is voor een revolutionair product. Daar zijn volgens CEO Robert Dingemanse twee redenen voor. De belangrijkste reden is dat de ontwikkelingssnelheid moet worden afgestemd op de financiële middelen.

Al meer dan 30 keer verkocht in Nederland

Het bedrijf wordt gefinancierd door privé-investeerders. Daarnaast kunnen geïnteresseerden al enige tijd hun exemplaar aanschaffen. Van de Pioneer Editie zijn, ondanks de stevige prijs van € 499.000,-, Uiteraard heeft de bestuurder naast een rijbewijs ook een vliegbrevet nodig. Voor kopers van de Pioneer Edition (de luxe editie van de Liberty) is het eerste deel van de opleiding bij deze prijs inbegrepen. Voor kopers van de sportuitgave is dat niet inbegrepen. Ook deze Sport Edition is te bestellen voor ‘slechts’ € 299.000,-. Wel moeten klanten langer wachten. Pas als de Pioneer-editie volledig is geleverd, begint PAL-V met de levering van de Liberty Sport. Inmiddels zijn er volgens PAL-V al meer dan 30 exemplaren in Nederland verkocht, dit betreft zowel Sport als Pioneer modellen.

Trage certificeringsprocedure

Het andere punt is dat de snelheid van de certificeringsprocedure  door de strenge europese wetgeving traag, wat logisch is om de veiligheid van het product te garanderen. De PAL-V wijkt af van andere versies van vliegende auto’s omdat het is gebouwd om te voldoen aan de bestaande regelgeving. Hierdoor is het product veel dichter bij de marktlancering dan andere alternatieven, zoals de samenwerking tussen Hyundai en Uber.  Elk ander initiatief voor vliegende auto’s of passagiersdrones vereist nog steeds veel verandering in de regelgeving. Wat zal resulteren in een nog langer durend certificeringstraject.


 
Vliegen op benzine

Op de site zijn ook de specificaties al te lezen. Wat opvalt is dat het technische hoogstandje aangedreven wordt door een benzinemotor en dus niet, zoals misschien verwacht, elektrisch is.  Volgens Dingemanse ligt het probleem in de opslag van elektriciteit. In een interview met Ride.Tech legt hij uit: “Accu’s zijn zwaar en het bereik is voor een elektrisch vliegtuig beperkt. De huidige stand van de techniek is 16-24 kilometer vliegen. Het kan nog acht, tien, vijftien jaar duren voordat de opslagtechnologie zover is dat het een goed alternatief is. Maar als de technologie het toelaat en de batterijen lichter worden, is het vrij eenvoudig om de PAL-V elektrisch te maken.”

Elektrische batterij  verergert klimaat

“Bovendien zit er”, volgens Dingemanse, “een vreemde gedachte in de hoofden van mensen dat elektrische auto’s iets zullen doen voor de klimaatverandering. Het doet niets anders dan het bouwen van veel batterijen, wat een hoop giftig afval in de toekomst betekent. Zolang de energie nog wordt opgewekt in kolencentrales, is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor. Zelfs andersom is de verbrandingsmotor waarschijnlijk efficiënter dan de ketenefficiëntie tussen een kolencentrale en een elektrische auto. Het is dus leuk om elektrisch rijden als toekomstige technologie te bouwen, maar op dit moment verergert het alleen maar het klimaat.”

Vliegen in rechte lijn is zuiniger

Dingemans: “Onderweg zijn we niet slechter dan welke andere auto dan ook. In de lucht produceert je natuurlijk meer CO2 per gevlogen kilometer dan wanneer je deze kilometer zou rijden. Maar als je in een rechte lijn rijdt en je steekt veel barrières over, ben je waarschijnlijk energiezuiniger dan urenlang in het verkeer te rijden.”

Update 18 februari 2020

AD heeft een uitgebreid stuk waarin zij melden dat PAL-V in gesprek is met de gemeenteraad van Vijgheerenlanden over proefvluchten boven deze gemeente. PAL-V heeft hiervoor een geschikt stukje land nodig van 300 x 300 meter. De gemeenteraad staat welwillend tegenover dit plan. Lees het artikel op AD

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register