Peugeot heeft een volledige vloot geëlektrificeerde modellen overgebracht naar het schilderachtige dorpje Sitges, aan de Spanje zee. De e-208, e-2008, 3008 Hybrid4 en de plugin hybride 508 en 508 SW staan uitnodigend op de pers te wachten.
In een kleine maand wordt de pers vanuit alle hoeken van de wereld ingevlogen om hun eerste ervaringen met de wereld te delen. Tijdens deze introductie in krijgen we de kans om met elk model een proefrit te maken. Dat is niet hetzelfde als een volledige rij-impressie maar geeft al wel een behoorlijk goede indruk.
Hybride Peugeot 508 en 508 SW
Testrit: Rijplezier voor de bestuurder, comfortabel voor de passagiers
Voor de eerste testrit krijg ik de hybride 508 SW mee. Het valt me al snel op dat de benzinemotor vooral bijschakelt bij het in gang zetten van de auto en bij het tussendoor versnellen. De elektromotor blijft mee draaien tot een snelheid van 135 km/uur. Ruim voldoende dus voor de Nederlandse situatie. Mocht je een langere rit rijden, dan kun je ook kiezen om je batterijcapaciteit te bewaren voor latere kilometers in de stad. Er licht een blauw lampje op, wanneer je in volledig elektrische modus rijdt. Handig voor andere weggebruikers, zij kunnen zo zien dat de auto in elektrische modus rijdt. Voor een echt lange rit combineer je het gemak van benzine met de zuinigheid van de batterij. Naast het regenereren kun je na je tankbeurt, bij een langere pauze, meteen even je batterij bijladen.
Wanneer ik de elektromotor uitschakel, merk ik een kleine reactie van de auto op. Verder voelt voor mij het samenspel tussen beide motoren als een goed geoliede machine. Sterker nog het rijplezier is zo groot, dat ik eigenlijk geen verschil merk met de wendbare en compacte 208, die ik eerder in Nederland al uitgebreid testte. Ik moet echt om me heen kijken om te merken dat dit toch een behoorlijk grote auto betreft.
Elektrische e208 en e2008
Testrit: Opwindend als een botsauto
Ik mag bij terugkomst direct door met de elektrische 208/2008 serie. Ik kies de e-208 ST Line omdat ik eerder de 208 ST Line-benzine al een weekje op bezoek had. De e-208 rijdt echt heel vergelijkbaar met de 208-benzineversie, maar dan stiller en nog sneller reagerend vanwege de direct beschikbare energie.
Ook de testrit met de e-208 overtuigt vooral op rijgemak en rijplezier. Met een extra tikje op de pook wissel je ook hier de Drive mode naar de Regeneratieve Braking mode. De auto remt af zodra je voet van het gaspedaal omhoogkomt. Officieel is het geen one pedal drive omdat de auto niet volledig tot stilstand komt. Als je er een beetje handig mee omgaat, merk je echter al snel dat in veel gevallen het niet eens nodig is om echt op je rem te trappen. De remenergie die op deze manier vrijkomt, wordt teruggevoerd naar de batterij-capaciteit. Dat is gunstig voor je actieradius maar deze modus, rijdt bovendien heel prettig.
Video Peugeot 508 SE en e-208
Hieronder vind je de video die ik maakte van de PHEV hybride Peugeot 508SW en de elektrische e-208. Vergeef me de hickupjes. Het viel nog niet mee om én in een nieuwe auto te rijden, in een ander land met andere regels, én in een uitdagend landschap. En dan ook nog een vloeiend verhaal te vertellen… Desondanks wilde ik jullie deze video niet onthouden.
Genieten
Terug bij de groep vraag ik of de mannen ook nog een beetje genoten hadden van het uitzicht. “Het uitzicht?”, was hun reactie, om snel weer door te gaan met hun technische verhalen. Na een duidelijke persconferentie, een heerlijk diner en een lekker nachtje slapen, word ik wakker als de zon net opkomt. Het is zo prachtig dat ik graag even een foto deel. Zeelucht, een fantastisch uitzicht en een kopje koffie… Ik geniet er zo van dat ik bijna te laat ben voor het ontbijt.
Peugeot 3008 Hybrid4
Testrit: Niet gek te krijgen
Klinkt het overtuigend? Nou dat is het ook in het gebruik. We testen de 3008 op het oude racecircuit in Sitges: het Autodrome Terramar. We plaatsen de 1815 kg tellende 3008 Hybrid4 tegen de schuine wand van de betonnen racebaan. Voor onszelf is de steile helling een behoorlijke uitdaging, maar de Peugeot staat als een huis. Ook met het all-terrain parcours heeft de 3008 Hybrid4 geen enkele moeite. De intelligente auto helpt je moeiteloos van een steile zandhelling af, als je hem toestaat zelf te remmen. Nu rijden we in Nederland niet vaak op ruig terrein maar hetzelfde gemak zul je zeker ervaren op besneeuwde hellingen en bij wat ruigere routes tijdens vakanties.
Bij de route op de gewone weg valt me op dat ook deze auto vrijwel de gehele route elektrisch aflegt. Alleen bij het optrekken naar een hogere snelheid als ik een stukje snelweg neem zie ik in mijn scherm de benzinemotor bij schakelen. Ook de 3008 is uitgerust met het blauwe lampje om aan te geven dat de auto 100% elektrisch rijdt. Ik schreef eerder al een uitgebreide review over de Peugeot 3008 Crossway. Ook deze PHEV-variant is me prima bevallen.
Video Peugeot 3008 HYbrid4
Ook van de 3008 HYbrid maak ik een video. Vanwege een whiplash rijd ik niet zelf op het circuit en het ruige terrein. Het grappige is, dat beide onderdelen ook voor de heren in het gezelschap zo uitdagend zijn, dat iedereen elkaar gaat helpen met filmen. Check vooral ook de video’s die Ruben maakte voor AutoRai.tv, en het verslag van Irwin op InstaAutoVlog. De rit op de weg deed ik uiteraard wel zelf! Ik weet het, het filmen gaat me nog niet soepel af. Ondanks de ‘beginnersfoutjes’ heb ik toch besloten hem wel te delen.
Bonus testritje: Elektrische fietsen en scooters
Er blijkt wat ruimte te zijn in ons schema, waardoor we in de middag tijd over hebben om ook even de elektrische fietsen en/of scooters uit te proberen. Als echte Hollanders kiezen we natuurlijk de fiets. Met een temperatuur van 21 graden is het heerlijk fietsen langs het strand. Hoewel… ‘fietsen’ mag het bijna niet eens genoemd worden. Met een minimale spierinspanning rijdt de fiets je met gemak tegen elk heuveltje op.
Op het stuur zit een computertje met 5 standen, deze begrenzen de maximale snelheid. Stand 1 gaat tot ongeveer max 10 kilometer per uur. Stand 5 tot maximaal 25 km/uur. Kom je boven de aangegeven max, dan voel je meer frictie. Je kunt doorschakelen om sneller te gaan of gewoon op je gemakkie om je heen kijken. De fiets is sterk genoeg om een kind mee achterop te nemen, en dus een ideale aanvulling op je auto. Vooralsnog zal deze fiets helaas (voorlopig?) nog niet op de Nederlandse markt verkocht kunnen worden. Ik weet niet of ik daar op wil wachten, dus misschien ga ik maar proberen hem te importeren.