f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Vrouw aan het stuur - Interview "Unboring the Future": Anne-Lise Richard
Unboring the future. Dat is waar Anne-Lise Richard, Brandmanager Electric Vehicles bij Peugeot, elke dag haar bed voor uitkomt. Ze is onder andere betrokken bij het ontwerp van de Peugeot conceptauto eLegend  en de e208. Een paar weken voor de introductie van de nieuwe geëlektrificeerde modellen aan de pers spreek ik Anne-Lise telefonisch.

Helen Lees van PSA zou tijdens het Auto Future evenement hebben gezegd: “De snelle opkomst van elektrische auto’s heeft een negatieve invloed op de auto-industrie.” Dat is natuurlijk een gedurfd citaat die gretig door het nieuws wordt opgepikt, maar ben je het daar wel mee eens?

ALR:Ja, zoals je zegt, het is een goede titel, maar het is niet precies wat Helen Lees zei. Ze had het echt over de aftersales van geëlektrificeerde auto’s. Het is duidelijk dat we een zeer belangrijke revolutie van de auto-industrie tegemoet gaan. De vier belangrijkste uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan zijn: elektrificatie en autonoom rijden, connectiviteit en de overgang van eigendom naar gebruik.

Elektrificatie

Veel mensen zijn terughoudend om zelfs maar te denken aan een elektrische auto. Hoe denk je dat ze overtuigd kunnen worden?

ALR:Vooral door onze klant de keuze te geven om te beslissen wat hij of zij wil. Wij willen onze klanten dus nooit dwingen, dat is erg belangrijk voor ons, want als je mensen dwingt zullen ze het nog minder accepteren.
Natuurlijk willen we ze wel graag vertellen over de positieve aspecten van elektrische auto’s. Een elektrische auto geeft een groot rijplezier met een goede wegligging dankzij het lagere zwaartepunt. Je hoeft niet te schakelen tijdens het rijden, dus is het echt ontspannend om te rijden.
Ik wil de klant ook zeker meegeven dat ze hun uitstoot verminderen.

Helemaal geweldig

“Uit ervaring weten we dat het belangrijkste is dat de klanten onze elektrische auto’s zelf uitproberen. Eerder deze ochtend kwam onze Franse CEO Jean-Philippe Imparato, die momenteel een e208 rijdt, me opzoeken om te vertellen dat hij niet weet of hij wel weer terug wil naar zijn mooie C-auto omdat hij de rijsensatie en ook de stilte als je rijdt, echt helemaal geweldig vindt.”

Elektrificatie: de e208

Beste deal: verhouding actieradius/aanschafprijs

In de Nederlandse media verschijnen lijstjes waarbij de prijs gedeeld wordt door de actieradius. De auto die het verst komt voor de laagste aanschafprijs is ‘de beste deal’.  Hoe denkt Peugeot met de e208 (340 km, 30 min. opladen tot 80%, € 36.250,-) in dit veld te kunnen concurreren?

ALR:Het gaat niet alleen om de prijsstelling en actieradius. Nog belangrijker is wie de juiste technologie heeft en of wij de juiste keuze maken door elektrisch aan te bieden voor stadsauto’s en hybride voor auto’s in de hogere segmenten. De PSA Groupe probeert echt een inschatting te maken gebaseerd op de behoefte en het gebruik van onze klanten.

Vrouw aan het Stuur Anne-Lise Richard

Anne-Lise bij de e208

Total Cost of Ownership

“We willen niet zozeer de strijd aangaan met elektrische auto’s van verschillende concurrenten. Het is voor ons veel meer de uitdaging om vaste klanten die van plan zijn een nieuwe Peugeot te kopen over te laten stappen op een elektrische auto.

Wat veel interessanter is dan de catalogus-prijs, is de ‘Total Cost of Ownership’. Hierbij houd je rekening met de onderhoudskosten en de brandstofkosten. En natuurlijk de subsidies die allemaal ten gunste van de elektrische auto zijn. Wanneer je rekening houdt met alle deze factoren is een e208 goed vergelijkbaar met een 208 benzine/automaat. Als we dit duidelijk maken, kunnen onze klanten zich concentreren op welke aandrijflijn de juiste is, passend bij hun gebruik.”

“Wat doe je echt met jouw auto? En misschien is een elektrische auto wel de juiste keus voor jou?’. Dit is wat we bij Peugeot de “Power of Choice” noemen.”

Actieradiusangst en laadstress

YP: Veel mensen hebben ook de angst om plotseling te stranden met een lege batterij.

ALR: In Frankrijk geldt dat voor veel mensen die buiten de stad wonen, het een beetje lastig is geworden om een brandstof tankstation in de buurt van hun huis te vinden. Of zoals het afgelopen jaar (2019) met alle stakingen in Frankrijk waardoor tankstations soms gewoon helemaal geen benzinevoorraad hebben, en je dus niet eens makkelijk aan benzine kon komen. Dat probleem heb je met een elektrische auto niet omdat je gewoon naar huis gaat en je auto inplugt. Het is echt een gemak waar je heel snel aan went.

De Europese Unie heeft bovendien met alle landen afgesproken om minstens één publiek laadstation per 10 auto’s te hebben en in Frankrijk halen we die verhouding, maar we hebben wel minder publieke laadstations dan in Nederland.”

Vrouw aan het stuur - Het gemak van elektrisch lden

Anne-Lise Richard over het gemak van elektrisch laden

Anne-Lise over het gemak van laden

Bekijk hier de video op twitter

Uniform systeem voor betaalpassen en laadstekkers

Als je nu door Europa reist, heb je veel verschillende systemen, kaarten of contracten nodig. Wordt er gestreefd naar een uniform Europees systeem voor oplaadpunten, waarbij je aan alle oplaadpunten met slechts één betaalsysteem kunt betalen?

ALR:Het is duidelijk dat het een probleem is wanneer klanten meerdere pasjes nodig hebben, omdat er zoveel verschillende betaalsystemen zijn. We weten dat het opladen thuis voor 90% van de tijd gebeurt, maar voor de overige 10% was een oplossing nodig. We hebben als Groupe overleg gehad met de Europese lidstaten en aangegeven dat we graag een uniform systeem zouden willen. Op dit moment heeft alleen de UK  de intentie uitgesproken om een creditcardbetaling mogelijk te maken bij nieuwe laadstations. Wij hopen dat dit voor elk land zal gaan gelden, maar er is voorlopig geen zicht op een dergelijk besluit.”

De PSA Groep, is een partnerschap aangegaan met mobilitydienst Free2Move. Zij hebben de ‘Charge my car’-card. Deze laadpas geeft in elk geval toegang tot meer dan 130 000 laadstations in heel Europa.

Hetzelfde geldt overigens ook voor laadstekkers. Zoals bekend zijn er verschillende soorten stekkers op de voertuigen, maar ook bij de laadpalen. Dit is ook één ding dat de publiek laden complexer maakt. Peugeot heeft voor de e208 gekozen voor een type 2 stekker die op dit moment het meest gebruikelijk is in Europa.

Kobalt in batterijen

Een ander aspect van de zorgen rond0m batterijen is de kobalt-kwestie. Zijn jullie bezig met een alternatief voor lithium-ion?

ALR:De ontwikkelingen gaan zo snel, er worden elke dag nieuwe technologieën of verbeteringen ontwikkeld. Natuurlijk houden we nieuwe technologieën in de gaten. Maar voorlopig denken we dat lithium-ion de beste verhouding biedt tussen het gewicht, de prijs en de oplaadtijd.

We moeten ondertussen ook open blijven staan. Carlos Tavares (CEO van de Peugeot-groep -vahs.) herinnert ons er heel vaak aan dat als we willen overleven, we een zeer flexibel bedrijf moeten zijn. Als er een nieuwe technologie komt, die interessanter is voor klanten, moeten we ons kunnen aanpassen.”

Autonoom rijden

Met alle rij-assistenties die in moderne auto’s worden toegepast, lijkt de weg voor autonoom rijden vrijgemaakt te worden. Zelfs als de automobilisten dat niet echt doorhebben. Wat is jullie visie op een autonome toekomst?

ALR:Als het gaat over rij-assistentie dan moet de bestuurder ook de mogelijkheid hebben deze te deactiveren. Daar hebben we bij onze autonome conceptcar de eLegend ook rekening mee gehouden. Klanten kunnen nog steeds beslissen of ze de leiding aan de auto geven of het zelf in handen willen houden.

Voor elektrisch rijden geldt hetzelfde: we hebben de e208 (en ook de andere geëlektrificeerde modellen) zo ontwikkeld dat onze klanten keuze hebben in de aandrijflijn.

De Peugeot eLegend

Samenwerking

In de geschetste scenario’s voor de toekomst van de mobiliteit lijkt er grote overeenstemming te zijn. Van China tot Europa en de VS. Iedereen ziet een toekomst voor zich die elektrisch en autonoom is. Met Smart Cities, en vooral ook een omslag van auto-eigenaar naar afnemer van een mobiliteitsdienst. Met wie werken jullie samen?

…in huis

ALR:PSA is een groep van vijf merken met eigen know-how plus een mobiliteitsmerk (free2move). We zijn als groep dus behoorlijk sterk om zelf technologieën te ontwikkelen. Er zijn daarvoor ook specialisten op het gebied van de ontwikkeling van chemie en de technologie in huis. We zullen ons overigens niet snel beperken tot één technologie, omdat we een internationaal aanbod hebben. Voor sommige landen is diesel de beste optie, voor anderen juist benzine. En er zijn landen die juist heel sterk inzetten op elektrisch.

… met andere merken

Samenwerking met andere merken gebeurt wanneer we collectief moeten investeren of wanneer het een sterke R&D-aanpak vereist, maar dit hangt af van het type technologie. We weten ook hoe we met anderen moeten werken, zoals we al hebben laten zien bij sommige projecten.

Een recent voorbeeld hiervan is het gezamenlijk opzetten van de waterstofmobiliteitdienst Symbio, waarbij een jointventure is aangegaan tussen Michelin en Faurecia, dat deel uitmaakt van de PSA-groep. De waterstofcel die zij ontwikkelen, zal gebruikt worden in onze toekomstige voertuigen.”

…met steden

ALR: “Elke stad die zich een Smart City wil noemen moet volledig gericht zijn op elektrisch vervoer. Je kunt als stad niet eens denken dat je ‘smart’ bent als je het lawaai en de uitstoot niet vermindert in je stad. Dus in het streven naar de Slimme Steden van de toekomst speelt elektrische mobiliteit een zeer belangrijke rol.

Ook zou de infrastructuur geoptimaliseerd kunnen worden. Free2move heeft een partnerschap met Nice in Zuid-Frankrijk, waar verschillende auto’s aangesloten zijn om de verkeerslichten en de verkeerssituatie te verbeteren. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld snelheidslimieten en stoplichten worden aangepast zodat de verkeersstromen beter doorlopen.

Mobiliteit moet zo georganiseerd worden dat het aan de behoeften van de inwoners voldoet en tegelijkertijd de duurzame doelen van de stad haalbaar maken.

Daarnaast verwachten we van de slimme steden dat ze zeer efficiënt en hoogtechnologisch zijn en duurzame energie opwekken. Elektrische auto’s kunnen hieraan bijdragen. De smart grid-technologie, die Peugeot binnen afzienbare tijd zal lanceren, is bijvoorbeeld ook heel interessant voor de steden. In de nabije toekomst zullen auto’s een bron van energiedistributie zijn, wat helpt om het elektriciteitsniveau te beheren.”

“Ja, de snelle opkomst van elektrische auto’s heeft een duidelijke impact op ons als industrie en op ons als merk, in termen van industriële organisatie. Van autotechnologie, tot samenwerking, veranderend consumentengebruik, etc. Het is duidelijk dat we er als merk klaar voor zijn om de elektrificatie van het assortiment en de markt door te voeren. Dat is niet negatief, maar een grote spannende uitdaging, vandaar ook onze slogan: Unboring the Future.”

Post a Comment

You don't have permission to register