De Renault MORPHOZ is een 100% elektrische crossover conceptcar. Het model is volledig connected, biedt autonome rijfuncties en specifieke functies die het aantrekkelijk maken om de auto te delen, net als bij de SYMBIOZ.
De nieuwste conceptcar van Renault kan zich op meerdere fronten aanpassen aan de behoefte van de gebruiker. Van zelf rijden naar autonoom rijden op level 3 (eyes off-hands off). De bijrijdersstoel laat zich omdraaien om een huiskamer gevoel te creëren. En de MORPHOZ biedt zelfs een slimme oplossing om een grotere actieradius te verkrijgen als dit nodig is. Vooral dit laatste is een interessante optie: de MORPHOZ kan hiervoor schakelen tussen de City-modus of Travel-modus.
Stadsauto
In de ‘City’-modus is de MORPHOZ 4,40 meter lang. De 2,73 meter lange wielbasis is een record in deze klasse en creëert meer dan voldoende ruimte voor de 40 kWh-batterij. Het gewicht en de kosten blijven hiermee beperkt. De City-modus is aan de buitenkant te herkennen aan de specifieke LED-lichtsignatuur en extra korte overhangen. De standaard batterijcapaciteit van 40 kWh is goed voor een bereik van 400 km. Dat is ruim voldoende voor dagelijkse ritten in en rond de stad. Het zorgt voor extra flexibiliteit die meer dan 90% van de behoeften van gebruikers zal bevredigen.
Lange afstandsauto
Voor langere ritten kun je de MORPHOZ overschakelen naar de uitgerekte Travel-modus. De auto schuift uit naar een lengte van 4,80 meter, de wielbasis komt dan uit op 2,93 meter. Hiermee ontstaat ruimte voor een additionele 50 kWh batterij.
Op een speciaal batterijenstation is het mogelijk om de bodem van de MORPHOZ te openen en binnen enkele seconden een geladen extra batterij van 50kWh te installeren. De MORPHOZ verlaat het station met een 40 + 50 kWh-batterijpakket en een actieradius van 700 km. Eenmaal terug, stopt de gebruiker bij een station om de batterij terug te brengen, waarna de auto terugkeert naar zijn oorspronkelijke 40 kWh-capaciteit.
Extra beenruimte
Overigens schuift ook de achterbank naar achteren in de Travelmodus. Door deze extra lengte van de conceptcar profiteren dus alle inzittenden van extra beenruimte en bagageruimte. Behalve dat de gecombineerde batterijcapaciteit (totaal 90 kWh) en de binnenruimte ideaal zijn voor langere reizen, zorgt het aangepaste front ook voor een betere aerodynamica.
Inductie laden
De batterij van de Renault MORPHOZ kan draadloos worden opgeladen met inductie. Dit kan bijvoorbeeld statisch, bij een parkeerplaats waar deze techniek geïnstalleerd is. Maar ook tijdens het rijden over weggedeelten met inductielaadtechniek (dynamische inductie).
Niet alleen een studiemodel
De MORPHOZ vertegenwoordigt ‘Familie’ in de ‘Life Cycle’ designstrategie van Renault. Het gaat hier niet alleen om een studiemodel dat de mogelijkheden van toekomstige mobiliteit verkent. Het studiemodel hint qua ontwerp en interieur ook naar een volledig elektrisch aangedreven model dat binnen enkele jaren op de markt geïntroduceerd wordt.