Auto’s van vandaag zijn misschien technologisch geavanceerder dan ooit tevoren. Een groot percentage van de bestuurders blijft echter clueless over hoe deze technologie te gebruiken. The British Motor Show deed er onderzoek naar.
Onderzoek door The British Motorshow
Uit het onderzoek bleek dat meer dan 70% van de automobilisten op de weg niet het gevoel had dat de technologie op hun auto goed was uitgelegd, waarbij de automobilisten meldden dat ze gemiddeld slechts ongeveer 60% van hun auto’s technologie en gadgets gebruiken.
Rijassistentie onduidelijk
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en hightech infotainment platforms zijn aantoonbaar de grootste vooruitgang in de autotechnologie in de afgelopen tien jaar. Echter blijft meer dan een derde van de bestuurders (35%) in het ongewisse over hoe ze deze goed kunnen gebruiken. Twintig procent van de bestuurders zegt minder dan de helft van de technologie in hun auto te gebruiken. Nog eens 10% zegt slechts een fractie (minder dan 20%) te begrijpen en er gewoon mee te rijden.
Consumenten kunnen ontwikkelingen niet bijhouden
25% van de autobezitters zei dat ze geen enkele informatie kregen over wat voor technologie er op hun auto’s zat en hoe ze die moesten gebruiken. De ontwikkelingen gaan bovendien zo snel dat er bijna dagelijks nieuwe technologieën verschijnen. Auto-jargon is voor de gemiddelde consument nauwelijks bij te benen. Een begrip als “Mild Hybrid’ of of “Forward Collission Assistent” wordt niet door elke consument ‘zomaar’ begrepen.
Gebrek aan uitleg
Een van de belangrijkste problemen lijkt het gebrek aan uitleg te zijn wanneer klanten hun auto’s voor het eerst kopen. 71% van de bestuurders zegt dat ze het gevoel hebben dat ze niet genoeg informatie over de in-car technologie hebben gekregen toen ze de auto voor het eerst kochten.
Een Vrouw aan het stuur is op de hoogte van Tech termen
Onder dit motto zullen er een reeks artikelen verschijnen om helderheid te verschaffen.
De eerste in deze serie gaat over Rij-assistenties die je gebruikt op de snelweg