f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Rij-assistentie cruisecontrol

Rij-assistentie, ook wel bekend als ADAS: Active Driving Assistanse System.  Uit onderzoek is gebleken dat veel autobezitters niet weten hoe het werkt, en wat de functie zou moeten zijn. In diverse artikelen leggen we verschillende assistenties uit die horen bij een specifieke situatie. We trappen af met “snelweg-assistentie”. Onderstaande lijst zal worden geupdate als daar aanleiding voor is.

(Adaptieve) Cruise Control – ACC

Cruise Control is een bekend en breed geaccepteerde vorm van rij-assistentie. Je stelt je cruise control in op de gewenste snelheid en je auto rijdt vanzelf door. Je hoeft geen gas meer te geven. Het werkt prima zolang er voldoende ruimte is op de weg en de snelheid vrij constant is.

Adaptief = zich aanpassend

Adaptieve Cruise Control gaat een stapje verder. De auto herkent via zijn sensoren hoeveel afstand er is tot het voertuig voor je. De auto  remt automatisch af (indien nodig zelfs tot (bijna) stilstand) als de voorganger afremt. Als de snelheid van de voorganger weer toeneemt, versnelt ook de auto met adaptieve cruise control zich automatisch.

Leer de auto eerst kennen, voordat je er blindelings op vertrouwd

Verschillende auto’s blijken wel verschillende “afstellingen” te hebben. Het ene merk of model is minder gevoelig voor ‘afwijkend gedrag’ dan de andere. Zo zijn er auto’s die direct afremmen zodra een andere auto in een ‘gat’ duikt. Andere merken herkennen het als de snelheid van die auto hoger is en blijven op eigen koers. Weer andere auto’s proberen aan te haken bij de snelheid van de voorganger en gaan daarmee soms boven de ingestelde grens. Als je je auto nog niet zo lang rijdt, is het dus verstandig vooral alert te blijven, totdat je kunt voorspellen wat je auto doet.

De Adaptieve Cruise Control stel je altijd zelf in.

Limietcontrole

Met deze rij-assistentie begrens je de maximale snelheid. je blijft verder gewoon zelf gas geven en terugnemen. Deze functie bestaat ook al langer, dus er is kans  dat hij ook op je (oudere) occassion zit. het kan dus interessant zijn om ook eens het boekje na te lezen als je deze functie (nog) niet ontdekt had. Niet in alle auto’s is het even duidelijk of deze functie aanwezig is en waar/hoe je deze dan kunt instellen.

In de nieuwste auto’s is deze functie in elk geval meestal wel aanwezig. Ook hier geldt dat diverse merken de bediening op hun eigen plek installeren. Soms is dat echt even zoeken. Sommige merken hebben de limietcontrole gekoppeld aan de snelheidsborden herkenning. Wanneer je in dit geval hebt ingesteld dat je maximaal 100 wilt rijden, word je in toch afgeremd als je auto heeft gesignaleerd dat je in een 80 kilometer zone zit. Ook hier zijn grote verschillen tussen de merken en modellen.

Limietscontrole stel je altijd zelf in.

Rijnbaanassistentie / Lane (Keeping) Assist

De rijbaanassistent herkent de rijstrookmarkering. De auto waarschuwt je als je over deze lijn dreigt te gaan, zonder je knipperlicht aan te zetten. De ene auto geeft een geluid, de andere auto begint te trillen en bij de volgende lijkt het alsof je stuur niet ‘mee wil werken’. Hoe dit precies is afgesteld verschilt per automerk, en zelfs per model. Zo kun je in de ene auto nauwelijks iets merken, zo subtiel is de afstelling, terwijl in een andere auto de ‘hulp’ zo stevig is, dat je er echt van schrikt. Sommige auto’s zijn zo goed afgesteld dat ze zelfs in bochten goed binnen de lijnen blijven. Het blijft echter verplicht om je handen aan het stuur je houden, en zelf goed op te letten. Je auto zal je waarschuwen als hij het idee heeft dat je het stuur niet (stevig genoeg) vasthoudt.

Merk je te veel of te weinig?

In principe hoef je deze functie helemaal niet te merken. Als jij goed je positie op de weg aanhoudt en consequent je knipperlicht aanzet wanneer je van baan wisselt, heeft deze rij-assistentie ook niks te doen. Merk je er juist heel veel van en irriteren de trillingen of piepjes je mateloos? Dan kun je je afvragen of je wellicht zelf  heen- en weerzwabbert en vergeet je knipperlicht aan te zetten. Voor jou misschien geen probleem, maar andere weggebruikers weten dan niet wat je doet.

Automatisch aan bij elke start
vrouwaanhetstuur lane keeping

Rijbaan assistent

In de auto’s die ik tot nu toe ben tegengekomen zal deze functie bij elke nieuwe start automatisch aan staan. Je moet hem dus elke keer handmatig uitzetten als je er niet mee wilt rijden. Wellicht een leuk spelletje met jezelf om dan te proberen zo te rijden dat je er minder last van hebt. Bij heftige zijwind merk je duidelijk meer op van deze rij-assistentie, bedenk je dan dat hij je alsnog helpt om goed koers te houden. Kans is ook groot dat dan niet de Rijbaanassistent gaat piepen maar de Driver alert. Dit is een rij-assistentie die specifiek in de gaten houdt of je niet te veel “zwabbert”.

Overigens is het op sommige smallere binnenwegen en bij sommige merken wel echt vervelend. De auto herkent dan bijvoorbeeld de fietsstrook als rijbaan indicator en probeert je meer opzij te schuiven, waarbij je teveel in het midden van de weg rijdt. In deze gevallen is het zeker handig dat je de functie dus ook uit kunt zetten.

De rijbaanassistent kan in elke auto uitgezet worden.

Rijbaanwissel-assistent / Lane Departure Assist
vrouwaanhetstuur rijbaanwissel

Rijbaanwissel-assistent

Een rijbaanwissel-assistent helpt je om veilig van baan te wisselen. Bij een goed afgesteld model zet je je richtingaanwijzer uit en stuurt dan niet direct zelf naar de gewenste baan. De rijbaanwissel-assistent signaleert dan via de sensoren of het veilig is om van baan te wisselen en voert deze taak dan zelf uit. Je kunt natuurlijk ook je knipperlicht uit zetten en dan meteen zelf gaan. In dat geval heeft de assistent niks meer te doen. Maar zeker als je op een drukke weg rijdt, kan het handig (of veiliger) zijn om de auto deze keuze te laten maken. Het is echter aan te raden om deze functie uit te proberen als het juist iets minder druk is, zodat je weet wat de auto zelf doet en hoe dat voelt.

De rijbaanwisselassistent kan uitgezet worden

Dodehoekassistent

In de hoek van je zijspiegels licht een (meestal oranje) lampje op als er een auto in je dode hoek zit. Normaal ben je gewend om hiervoor over je schouder(s) te kijken.  Bij sommige merken blijft het bij dit lampje. Andere auto’s zullen je ook tegenhouden om in de baan van het achteropkomend verkeer te gaan rijden totdat het gevaar geweken is. De ene auto geeft alleen kort een signaal, dus alleen als het ook daadwerkelijk in je dode hoek zit. Andere merken geven gewoon aan dat er iets aankomt dat je mogelijk in de weg zit als je van baan zou willen wisselen. En weer anderen geven zelfs aan dat er ‘iets’ achter je zit, zelfs als dat de schaduw van een bus is, twee banen opzij. Sommige auto’s signaleren ook kleiner verkeer zoals bijvoorbeeld fietsers.

Tijdens de autotests heb ik gemerkt dat deze rij-assistentie zo handig is, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand zich er aan irriteert. Ik heb nooit de behoefte gehad om hem uit te zetten en durf dus niet met zekerheid te zeggen of dit wel of niet een optie is.

Ford heeft zelfs aangekondigd deze dodehoekfunctie te hebben uitgebreid. Hierbij is het niet mogelijk om je portier open te zwaaien als er bijvoorbeeld een fietser aankomt. Deze Exit Warning voorkomt portieraanrijdingen door kwetsbare weggebruikers.

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register