KWS, marktleider in de wegenbouw en productie van asfalt in Nederland, wil in 2040 wegen aanleggen die voor 100 % circulair zijn. Dit betekent dat er voor de aanleg van nieuwe wegen alleen wordt gewerkt met hergebruikte en gerecyclede materialen.
Om dat voor elkaar te krijgen, zoekt KWS naar verschillende manier van recycling. Zo wil KWS bestaand asfalt recyclen en terugbrengen in de nieuwe laag, het liefst op dezelfde locatie. Daarmee worden niet alleen grondstoffen gerecycled; het scheelt ook in transport.
Van 50 naar 100 %
Op dit moment heeft KWS een asfaltmengsel ontwikkeld dat voor vijftig procent bestaat uit gerecycled asfalt. In hun eigen laboratorium werken ze aan hun doelstelling om dat percentage naar honderd procent te krijgen. Na tests met het 50 %-mengsel in Vianen, zet KMW het nu in Amsterdam grootschalig. Naast circulair materiaal streeft KWS er ook naar in 2040 wegen CO2-neutraal aan te leggen. Dat betekent dat niet alleen het wegdek zonder CO2 uit te stoten wordt geproduceerd, maar ook dat het materieel dat de wegen aanlegt voornamelijk elektrisch is.
PlasticRoad
Eerder legde KWS in Giethoorn en Zwolle PlasticRoads aan. KWS ontwierp samen met Wavin en Total modulaire componenten van gerecycled kunststof. In de elementen zijn holle ruimtes ingebouwd, wat plaats maakt voor kabels en leidingen, maar ook voor waterafvoer. En er zijn tal van andere toepassingen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het eenvoudig installeren van sensoren of het elektrisch opladen van voertuigen. Op dit moment zegt het bedrijf bezig te zijn met de evaluatie van de pilots en de vervolgstappen van de ontwikkeling van de PlasticRoad.
Lagere CO2-footprint
De PlasticRoad heeft een significant lagere CO2-footprint. De langere levensduur en de daling van transportbewegingen ten opzichte van traditionele wegconstructies dragen hier aan bij. Bovendien is de de aanleg en het onderhoud sneller, eenvoudiger en efficiënter uit te voeren.