Dashcams (samentrekking van dashboard en camera) zijn ideaal voor het registreren van trips, maar ook om eventuele ongevallen vast te leggen. Maar wat mag wel en wat niet? En is het gebruik van een dashcam wel veilig?
In Nederland zijn er al honderdduizenden op de weg. De één gebruikt hem om een fantastische rit nog eens te kunnen beleven. De ander om in het geval van een ongeluk bewijsmateriaal bij de hand te hebben. Maar wat de reden ook is: voor het gebruik van dashcams zijn er belangrijke do’s & dont’s. Vooral op het gebied van veiligheid.
Mag je in Nederland filmen met een dashcam?
Ja, dat mag op de openbare weg. Dit valt namelijk onder de vrije nieuwsgaring. Dat betekent dat op de openbare weg iedereen mag worden gefilmd. Maar let op: zodra je de beelden gaat publiceren op een site of via social media, kun je te maken krijgen met pivacywetgeving. Vooral als er mensen of persoonsgegevens (bv een kentekenplaat) duidelijk in beeld komen. Webcambeelden kunnen daarmee onderworpen zijn aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). En als het gaat om gebruik bij ongeval of schade? Dan is het aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.
Hoe zit het in het buitenland?
Nu wordt het lastiger. Om te beginnen zijn er landen waar het gebruik van een dashcam simpelweg is verboden: Oostenrijk, Luxemburg en Portugal. Veel dashcams geven ook flitsers door. Dat mag weer niet in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en de Baltische staten. Daar komt nog eens bij dat er in verschillende landen verschillende regels gelden als het gaat om privacy en het gebruik van dashcambeelden als bewijs bij ongeval of schade. Check voorafgaand aan een reis dus altijd de wetgeving van het desbetreffende land.
Rondvliegend projectiel
Bij het gebruik van een dashcam zijn er ook praktische zaken waar je op moet letten. En veel belangrijker: bij een onjuist gebruik kan een dashcam gevaarlijk zijn, terwijl veel mensen hem juist gebruiken voor extra veiligheid. Losse dashcams worden vaak met een zuignap op de voorruit ‘geplakt’. Om te beginnen mag de camera zich niet in het directe blikveld van de bestuurder bevinden. Onderweg is het belangrijk dat je je niet te veel laat afleiden door (de bediening van) de dashcam. Afleiding kan gevaar veroorzaken. Het kan pas echt gevaarlijk worden bij een ongeval. Als een dashcam bij een botsing losraakt, kan hij zich ontpoppen tot een rondvliegend projectiel. Helemaal als de camera niet op de juiste wijze is gemonteerd.
Praktische tips voor het gebruik van een losse dashcam:
- Maak gebruik van een geheugenkaart met een ruime opslagcapaciteit.
- En let op, zeker bij een geparkeerde auto met ingeschakelde dashcam: als de accucapaciteit te laag wordt, stopt de camera met filmen.
- Losse dashcams worden bij het parkeren trouwens vaak niet opgeborgen, met grote kans op diefstal.
De ConnectedCam van Citroën – het veilige en slimme alternatief
Anders dan bij een losse dashcam is de ConnectedCam van Citroën geïntegreerd in de binnenspiegelbehuizing van de auto. Hij belemmert het zicht van de bestuurder niet en blijft altijd op zijn plek.
De ConnectedCam is er voor de veiligheid: hij komt automatisch in actie bij een ongeval of aanrijding. Zodra sensoren van de assistentiesystemen een dergelijke situatie herkennen, filmt de ConnectedCam volautomatisch alles wat er gebeurt. Van 30 seconden voor de aanrijding tot en met één minuut erna.
De ConnectedCam (leverbaar op de C3 en C5 Aircross SUV) slaat deze beelden (full HD én groothoek) automatisch op. Vervolgens kunnen ze van pas komen bij de afwikkeling van de schade door de verzekeraar. De ConnectedCam is altijd klaar voor gebruik, onafhankelijk van externe voedingen en opslagcapaciteit.
De extra’s van de ConnectedCam
De ConnectedCam is, biedt bovendien een aantal handige extra’s. Zo is het mogelijk om met een druk op de knop een foto of een video te maken. Via de ConnectedCam-app zijn deze beelden direct op de telefoon op te slaan en/of te delen op social media. En de geolocatiefunctie maakt het eenvoudig om de geparkeerde auto te lokaliseren. De app wijst indien nodig zelfs de weg terug naar de geparkeerde auto.
(Tekst en beeld: Citroën Nederland)