Volvo S60 R Design (*1 – test periode november 2019)
Volvolove. Mijn dochter van 10 heeft het al flink te pakken. Zij merkte dan ook op dat de Volvo XC 90 ook wel een hele mooie auto zou zijn om te testen. Het werd voor nu de S60 R Design. Dat vond het kleine Volvogekkie dan ook wel goed. Ik werd de hele week getrakteerd op zelfbedachte Volvo-liedjes (“Volvo houdt Vo-hol…”) en liefdesverklaringen. Die liefde blijkt niet voorbehouden aan een klein meisje. Ook dit grote meisje is erg gecharmeerd van de Volvo S60.
Om te beginnen is de wegligging opmerkelijk stabiel. Het nodigt uit om te testen en op een late avond en verlaten rotonde rijd ik wat extra rondjes en net te hard. Krappe bochten, hobbelige, slecht onderhouden weggetjes? Het maakt de Volvo allemaal niks uit, je voelt de ondergrond goed, maar het wordt nooit hinderlijk en je hebt geen seconde het gevoel dat je hem overvraagt.
Logische reacties
Het gevoel op het gaspedaal is uitermate comfortabel. Je houdt de auto gemakkelijk op het tempo waarop je hem hebben wilt. Hetzelfde geldt voor het remmen. Sommige auto’s maken bijna een noodstop als je even met je tenen wiebelt. De Volvo S60 reageert precies logisch met de hoeveelheid kracht die je op de rem uitoefent. De sedan is ontworpen om dynamische en sportief te rijden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de ‘normal’ stand. In de sportstand reageert de auto iets pittiger. Maar ook in deze drivemodus hou ik alle grip en controle.
Deze serie nog max 240 km/uur
De Volvo S60 kan op zijn maximum 240 kilometer per uur. Ik heb begrepen dat de S60 als je hem tot het uiterste drijft wel iets minder presteert dan vergelijkbare sportieve auto’s De hoogte van de boete als je dit daadwerkelijk rijdt, zal door de officier van justitie worden vastgesteld. Het is het mij niet waard om te testen. Volvo heeft aangekondigd alle nieuwe productiemodellen te zullen begrenzen op een maximum van 180km/uur.(*2) Voor Nederland hard zat, zeker met de nieuwe ‘max 100’-limieten.
Mooie afwerking
Van binnen is de Volvo mooi afgewerkt. Zo is het touchscreen volledig geïntegreerd in de voorkant, met de ventilatieroosters er verticaal naast geplaatst. Het menu op het stuur en op de touchscreen is al even goed doordacht waardoor alle functionaliteiten makkelijk te bedienen zijn.
Veiligheid voorop
Veiligheid en comfort zijn nog steeds de vaste waarden van Volvo. De auto is dan ook standaard voorzien van veel veiligheidsassistenties, samengepakt in het City Safety pakket. Camera’s en radar herkennen voetgangers, fietsers en grote dieren. Het automatische remsysteem helpt botsingen te voorkomen. De adaptieve cruise control kan desgewenst en na even zoeken ook als ‘gewone’ cruise control functioneren. Ik persoonlijk vraag me af waarom je dat zou willen, maar goed het kan.
Intuitieve Rijassistentie
De rijbaanassistent, verkeersbordenherkenning, you name it en het zit erin en werkt prima. Ook de stemherkenning verdient een compliment. Waar sommige andere auto’s zeer gevoelig zijn voor precies de goede commando’s snapt de Volvo S60 ook dat je de auto graag wat warmer wilt hebben als je in gewone mensen taal zegt dat je het koud hebt. De achterbank wordt bij de airco functie niet vergeten. Handig.
Zo comfortabel als een huiskamer
Ik rijd deze week met redelijk veel verschillende passagiers. Het oordeel is unaniem: de Volvo zit ongelofelijk lekker. De voorstoelen kunnen eenvoudig elektrisch versteld worden en desgewenst kan de zitting nog wat verlengd worden. Ook op de achterbank is meer dan voldoende beenruimte om relaxed te kunnen zitten. Sterker nog, ik heb niet eerder meegemaakt dat niemand haast maakt om uit te stappen, ook als de auto allang gestopt is. Zelfs mijn normaal gesproken zo ongeduldige puberzoon en zijn beste vriend blijven nog 5 minuten zitten als we weer thuis zijn. “Het is echt net een extra huiskamer”, merkt hij op. De geluidskwaliteit van de 10 speakers draagt hier zeker aan bij.
Conlusie(s)
Veeeeeeel statiegeldflessen
Conclusie van dochterlief: “Prachtig, mooi, zit lekker en geef hem aan mij want ik hou van Volvo!” En dat ben ik roerend met haar eens. Enkele weken later ben ik jarig en ze heeft geen kadootje kunnen bedenken: “Mam, ik wilde je zo graag een Volvo geven maar ik heb het niet kunnen sparen van de statiegeldflessen.”
Ik ga maar even niet berekenen hoeveel flessen dat zouden zijn, want nee, goedkoop is hij zeker niet, hoewel het in zijn segment nog best meevalt. En ook aan de tank blijk je een dikke portemonnee nodig te hebben. Volgens de opgave van Volvo rijdt de auto 1 op 15. Ik rij vrij netjes en heb hem zoals eerder gezegd niet op zijn max getest, maar blijk toch ongeveer 1 op 10 te rijden. Oef. Maar je krijgt wel waar voor je geld en hij is behoorlijk waardevast.
Liefde op wielen
Kun je deze auto kiezen als auto van de zaak? Dan beveel ik deze Volvo S60 van harte aan. Comfort, veiligheid, een schappelijke prijs ten opzichte van de concurrentie, en een extra huiskamer op wielen. Zou iemand mij de vraag stellen: “Neemt u deze auto als betrouwbare liefde op wielen?” Dan hoef ik geen seconde te twijfelen… Ik zeg volmondig: “Ja, ik wil.”
(*1) Deze review verscheen eerder op Passion4Wheels. De testperiode was november 2019
(*2) Volvo begrenst inmiddels alle nieuwe productiemodellen op een maximum snelheid van 180km/uur. In dit persbericht legt Volvo zelf uit waarom ze deze keuze hebben gemaakt.