Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium automaat
Hybride rijders zijn relaxte rijders.
Hoe je een auto ervaart hangt voor een groot deel ook af van wat je als vergelijkingsmateriaal neemt. Na twee weken in de Toyota Camry* voelt de Toyota Corolla als een stap terug. Dat een C-segmenter niet op kan tegen de luxe van een E-segmenter kun je de Corolla natuurlijk niet kwalijk nemen. Gelukkig valt het snobisme snel genoeg van me af. Nu ik wat meer bekend ben met de eigenheid van Toyota en het hybride rijden, voelt de Toyota Corolla dan ook al snel heel vertrouwd.
Langer, lager, breder….
Niet voor niks zijn er inmiddels meer dan 50 miljoen Corolla’s wereldwijd verkocht. Dit model voert dan ook al jaren de top van bestverkochte auto’s wereldwijd aan. Het model werd al in 1966 geïntroduceerd en is sindsdien niet meer weg te denken. De nieuwste generatie kreeg een grondige make-over. Dit resulteert in een langere, lagere en bredere uitvoering. Met standaard Led verlichting rondom oogt de nieuwste Toyota Corolla nog sportiever en moderner.
… én Slanker
Van binnen oogt de Toyota heel ruimtelijk. Ik heb uit de informatie begrepen dat het dashboard slanker is dan voorheen. Dit zou ten goede komen aan het overzicht. Ik ken het oude model niet, dus ik neem het aan. In elk geval is het overzicht echt prima.
Past precies
Als ik de achterklep open en een deel van de achterbank neerklap, valt me op hoeveel ruimte er is. Ik ga er languit in liggen en ben er dan van overtuigd dat deze auto met gemak een eenpersoonsbed kan vervoeren. Laten we die nou net nodig hebben. Met mijn jongste dochter ga ik dus op pad om dit al lang beloofde bed te kopen.
Het pakket blijkt 2.06 meter lang te zijn. Met de passagiersstoel maximaal naar voren geschoven, lijkt het te passen. Ik druk tevreden op de knop om te achterklep automatisch te sluiten. Die weigert echter dicht te gaan. Best handig, want zo beschadigt dit niet je auto. Na nog een klein beetje schuiven past het pakket precies! Volgens de opgave is de totale laadruimte 581 liter. Voor dit segment is dit behoorlijk ruim te noemen.
Betere rijeigenschappen
Ik lees in de brochure dat dit vernieuwde model een verbeterde zitpositie heeft. Oei, ook dat is moeilijk te vergelijken als je de vorige versie niet kent. Ik ga dus maar uit van dit model en het is inderdaad opvallend lekker zitten. Er zijn auto’s waar ik na een uurtje rijden al stijf uitstap. De Toyota stoelen zijn echter zo goed instelbaar dat ik daar geen enkele last van heb. Het zwaartepunt is met 10 mm verlaagd. Ook hier heb ik geen vergelijkingsmateriaal maar lekker op de weg ligt hij zeker.
Veiligheid
Opnieuw heeft Toyota zich ingespannen de Corolla nóg veiliger te maken. In de EuroNcap staat de Corolla over het jaar 2019 overall op de 7e plaats. De gezinsauto van Toyota staat echter op de 1e plaats als het aankomt op veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemer. Dat ga ik maar even niet testen, maar het is wel een fijn idee. Voor Toyota staat veiligheid zo hoog op de agenda ze de meeste veiligheidssystemen binnen het standaardpakket hebben opgenomen.
Weinig mankementen bij Toyota
Overigens is het ook wel fijn om te weten dat Toyota al jaren bovenaan staat in het mankementenonderzoek van de Consumentengids. Van alle merken hoeft de Toyota-eigenaar het minst vaak naar de garage. Het blijkt dan meestal te gaan om kleine reparaties die best even kunnen wachten. (NB: In de versie van 2020 heeft Toyota deze eerste plaats moeten afstaan aan haar eigen luxe merk Lexus).
De zuinige belofte: 3,9l/100 km
Het hybride rijden gaat me steeds makkelijker af. Bij mijn eerste hybrideavonturen had ik nog een behoorlijk hoger verbruik dan mogelijk is. Inmiddels kruip ik een stuk dichter bij de zuinige belofte van 3,9 liter benzine per 100 kilometer. Ik merk met mijn aangepaste rijgedrag wel hoe ongeduldig Nederland is. We geven kennelijk graag zo lang mogelijk gas en remmen zo kort mogelijk voor een bocht of stoplicht. Zodra we weer snelheid mogen maken gaat dat ook vol op het gaspedaal. Die paar seconden tijdwinst die een snel sprintje van 0-100 oplevert, weegt eigenlijk niet op tegen het extra verbruik (en dus uitstoot).
Hybride auto vraagt ook een hybride rijstijl
De hybride Corolla kan het overigens prima hoor, dat snelle optrekken. Als je wilt, trekt de Toyotta Corolla in 7,9s naar die 100 km/uur. Het is dus echt een omschakeling in mijn hoofd om dat niet te doen. Hetzelfde geldt op de snelweg. De route die ik 2 keer rijd, schiet van de nu nog maximale 130 terug naar 90km, dan weer een stukkie 120*. En zo schakel je nog wat heen en weer tussen max snelheden. Aan het verkeer merk ik de irritatie hierover. Als het hard kan, dan wil men ook hard. Ik sluit mij vooral aan in de baan die veel gelijkmatiger 100 km/uur rijdt. Het voelt vele malen relaxter om gewoon één tempo aan te houden. En aan de verwachte aankomsttijd zie ik – ondanks dit rustigere tempo – niks veranderen.
Ik test de Corolla in januari 2020. Vanaf maart 2020 geldt overal overdag een maximum snelheid van 100 km/uur. Een uitkomst dus voor hybride en elektrische rijders.
Relaxter rijden = relaxter uitstappen
Een relaxte rit betekent relaxt aankomen op je bestemming. Veiliger, minder verbruik (dus zuiniger voor de portemonnee), minder CO2 en een beter humeur. Na de testweek met de Toyota Corolla en de test maand hybride bedenk ik me dat dit eigenlijk uitermate goed bij mij past.
Meer informatie vind je op: www.toyota.nl
….De Toyota Camry is het meer dan waard om opgemerkt te worden. Een heerlijke auto, om in te rijden of in gereden te worden, met een uitstraling van hoge klasse! Ik krijg er helemaal zin van om werk te kiezen waarbij ik in mijn mantelpak aan belangrijke zaken kan werken. De uitstraling van de Camry werkt dus door in mijn gemoed. Zakelijk, succesvol, zuinig, comfortabel….