f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Vrouw aan het stuur - elektrische auto actieradius
Denk jij eraan een elektrische auto te kopen? Er komen steeds meer elektrische auto ’s (EV’s) op de markt, met grote verschillen in de actieradius (hoeveel kilometer je ermee kunt rijden) en laadmogelijkheden. Welk model bij jou past, begint met de vraag hoe je je huidige auto gebruikt.
Bekijk jouw situatie

Hoeveel kilometer rijd je per dag? Volgens het CBS wonen vrouwen gemiddeld tussen de 14 en 28 kilometer bij ons werk vandaan. Alleen de vrouwen uit Zeeuws-Vlaanderen rijden gemiddeld iets verder, tussen de 28 en 35 kilometer.

Bij een afstand van 35 kilometer tot je werk heb je dus een gegarandeerde actie van 70 kilometer nodig. Reken daar nog een ritje mama-taxi of ritje naar de supermarkt en/of sportschool bij. Laten we zeggen dat de meeste vrouwen ruim voldoende hebben aan 100 kilometer range per dag. Een kijkje op EV-database laat zien dat er 12 EV’s zijn met een range tussen de 100 en 200 kilometer. Heb je hier al te veel aan dan zijn er ook nog 4 modellen met een range tot 90 kilometer.

En laden dan?

De laadsnelheid hangt af van de grootte van de batterij en de gebruikte stroomvoorziening. Merken communiceren op hun officiële websites over de laadmogelijkheden en -tijden. Maar die zijn niet zomaar onderling te vergelijken. Zo worden bijvoorbeeld de oplaadtijden niet door alle fabrikanten voor dezelfde batterijstatus verstrekt. De een geeft cijfers voor de laadtijd van 0 tot 100%, de ander van 20 tot 80%, enz. Dat de cijfers niet vergelijkbaar zijn, maakt het nog verwarrender.

Verschillende laadoplossingen

Snelladen kost meer, maar gaat het snelst. Stoppen bij een snellaadstation, even naar het toilet en een kopje koffie en je hebt genoeg extra stroom om thuis te komen. Misschien staat er bij je werk (in de buurt) ook een publiek oplaadpunt. Dit gaat minder snel, maar als je 8 uur werkt, heeft je auto echt voldoende tijd om bij te laden. Thuis kun je kiezen voor een op jouw auto afgestemde wallbox, een investering die zichzelf snel terugverdient. En als je zelfs die (nog) niet hebt, kun je altijd nog laden via het gewone stopcontact. Koop dan wel een extra stevige stroomkabel bij de bouwmarkt.

De ervaring leert

Voor mijn rij-impressies heb ik inmiddels verschillende volledig elektrische auto ’s getest. De eerste EV was de Kia eNiro met een bereik 365 kilmeter. Dit is de enige auto die ik aan een snellader heb gehangen. Gewoon omdat ik het wilde uittesten. In een kwartier kon ik (Lees mijn review)

Bij de Renault Zoe (bereik 315 km) nam ik me voor echt mijn normale rijuren te maken en te laden via het stopcontact. Een rit van Schiphol-Rijk naar Ede kostte me 30% van mijn volle lading. Die had ik met een nachtje aan de netstroom weer terug op 100%. Ook zonder lading had ik dus nog makkelijk terug kunnen rijden (afstand enkele reis: 90 kilometer, goed voor € 11,41 aan brandstofkosten of € 3,17 aan elektriciteit, volgens de ANWB). Ik laadde elke dag, hoewel ik veel minder lange afstanden reed. Het is ook snel een ingesleten ritueel: thuiskomen, uitstappen, auto aan de lader en klaar. (Zie review)

De MG ZS EV, heeft een bereik van 335 kilometer. De dealer vertelde dat volledig laden wel zo’n 18 à 19 uur kon duren. Met een resterende range van 56 kilometer in de avond, verbond ik de MG om 18.30 met mijn stopcontact. De volgende ochtend stond er weer 236 kilometer op de teller. Ruim genoeg voor mijn behoefte van die dag.

Rijstijl van invloed

Ruit ontwasemen en je auto verwarmen? Geen probleem, maar als je hem lang aan laat staan, verlies je zo 20 kilometer van je actieradius. Stoelverwarming dan maar! Ook warm en gaat niet ten koste van de actieradius. Hang je graag de snelle sportvrouw uit. Ga je gang, maar dit scheelt ten opzichte van de eco-stand zo’n 40 kilometer reikwijdte. Met het goede gebruik van de ingebouwde remtechniek kun je overigens ook weer energie terugwinnen. Die komt dan weer bij je actieradius.

Kortom

Als je een elektrische auto overweegt, kijk dan goed naar je huidige auto behoeften. Laat je vooral niet meeslepen door heren die ervan overtuigd zijn dat je alleen met een Tesla tenminste ‘een beetje’ kunt rijden (de Tesla 3: 445 km / Tesla S: 525 km bereik). Kies vooral een model dat past bij jouw leefstijl past en voldoende range heeft. Er is tenslotte al volop keuze, en het aanbod zal alleen maar groter worden. Wacht nog wel even af tot de overheid bekend maakt welke subsidieregeling er komt. Maar kijken en vergelijken kan altijd.

Post a Comment

You don't have permission to register