f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Mazda CX-30
Twee weken voordat ik de Mazda CX-30 mag testen, wordt bekend dat deze auto met de hoogste cijfers ooit uit de EuroNcap crashtest is gekomen. Hij mag zich dus de veiligste auto ter wereld noemen.

Grappig genoeg doet dit nieuwtje iets in mijn hoofd. Jaren geleden heb ik een ongeluk gehad met een auto, met een zware whiplash als gevolg. Dit resulteerde bovendien in een behoorlijke rijangst. Niet omdat ik mezelf een slechte rijder vind, maar omdat het gedrag van medeweggebruikers niet te beheersen is. Rijdend in de Mazda CX-30 valt het laatste overgebleven stukje angst van me af. Ik geniet voor het eerst weer helemaal volop.

Overzicht

Het overzicht op de weg is in deze SUV met fijne vering echt riant. De C- en D-stijl zitten wel dicht op elkaar, maar door de randloze achteruitkijk- en zijspiegels blijf je alles goed overzien. De ruitenwissers vervullen hun taak op een opmerkelijk groot oppervlak van de voorruit.

Head up

Ook moderne assistentie kijkt mee: het dodehoeklampje in de zijspiegels licht op zodra er achterliggers langszij komen en de snelheid van de auto hoger is dan 30 km. Hiervoor hoef ik hoef mijn hoofd niet eens te draaien: in de head up display lichten ook twee haakjes op ter waarschuwing. In die head up zie ik bovendien routeaanwijzingen en de geldende snelheidsborden. Grappig is wel dat hij houdt van schone borden. Bij een max 30 bord met een extra streep, ontstaan door regen en zand, vertelt mijn display me doodleuk dat ik er 130 mag… Dacht het niet kereltje.

Subtiele cruise control

Ook de instellingen, wanneer ik met adaptieve cruise control rijd, worden geprojecteerd op de voorruit. De ACC is bij Mazda behoorlijk subtiel ingesteld. De auto merkt een snelheidswijziging van voorliggers op en reageert er rustig op, zonder als een dolle te gaan remmen.

In een trage file komt de auto in ACC zelf ook tot stilstand. Dit moet je zelf opheffen door een klein tikkie gas te geven. Mocht je inmiddels even afgeleid zijn en niet snel reageren dan waarschuwt de auto met een geluidje.

Mazda houdt ook niet van Hans Worsten

Er is maar één situatie waar de ACC van over zijn toeren gaat: Driebaansweg, max snelheid 130. Rechterbaan rijdt 90-100, middenbaan 100-110, linkerbaan is vrij. Er komt een Hans Worst aangestoven die vet harder rijdt dan de toegestane 130.  Hij vindt het nodig om vlak voor mijn auto in te voegen in de ruimte tussen mij en mijn voorganger. De Mazda houdt direct in, maar Hansje scheurt met zo veel snelheid door, dat de Mazda er vervolgens adaptief bij probeert aan te haken. Hans is al snel uit het zicht, maar de Mazda weet echt even niet wat hij ermee aan moet.

Worsten

Het zijn dit soort Worsten waar ik het in de inleiding over had. Gek genoeg gebeurt het op hetzelfde traject nog een keer. Het doet me goed dat de Mazda CX-30 dit soort gedrag ook idioot vindt.  Met een klein tikkie op het gaspedaal heb ik zelf direct weer de controle over de auto. Aan de andere kant gaat zelf rijden overigens moeiteloos, de automatische overgangen door de versnellingen verlopen supersoepel.

Zit- en beencomfort

Een ander punt van rijden in cruise control is dat ik vaak geen goede positie kan vinden voor mijn rechterbeen. Bij deze auto is dat opmerkelijk genoeg geen enkel probleem, ik kan mijn been in allerlei standjes kwijt. Ik heb dus alle bewegingsvrijheid terwijl ik lekker comfortabel zit.

Verstelbare stoelen

De goed elektrisch instelbare kuipstoel (niet te stevig, niet te soft) draagt natuurlijk bij aan dit zitcomfort. Er kunnen bovendien twee posities opgeslagen worden. Handig, want mijn man en ik verschillen nogal in voorkeur. De passagiersstoel verstel je overigens met ouderwetse hendels, maar tegen meerprijs is deze ook elektrisch verkrijgbaar.

Lekker ruim

In het midden zit een fijne brede armleuning die je kunt delen met je passagier. Het is wel even prutsen voor je weet hoe de klep open moet, maar je wordt beloond met een heerlijk groot opbergvak. Ook over de achterbank hoor ik van mijn kinderen positieve geluiden. Genoeg beenruimte en zit lekker, ook op de middenplek. Bovendien – en voor de kids ook heel belangrijk – hoor ik dikke complimenten voor de Bose premium geluidskwaliteit.

Genot voor oog en hand

Het interieur is overigens uitstekend verzorgd met mooie lijnen die bijvoorbeeld overlopen vanuit het voorfront over de deur. Er zijn meer opvallende details die bijdragen aan de esthetiek: zo loopt een metalen sierstripje boven de portierhendel net een stukje verder door. De aaibaarheid van het materiaal is groot met her en der een ‘soft feel’ en het stuur voelt echt fijn in je handen.

Verbruik

Volgens fabrieksopgave rijdt de Mazda CX-30 1 op 19. Daar kom ik deze week niet aan, maar dat vergeef ik hem. Ik rijd deze week tenslotte toevallig veel in de stad en sta vaak in de file. Tel de kou erbij op en dan is de 1 op 14 niet eens zo’n slecht resultaat.

Volop genoten

Ik ben echt erg gecharmeerd van deze Mazda CX-30. Zo zei ik direct bij de eerste kennismaking al dat ik verwachtte dikke vrienden te zullen worden. Na een week rijden kan ik alleen maar concluderen dat mijn eerste indruk goed zat. De auto stuurt lekker, hij zit lekker, hij reageert ook precies zoals ik fijn vind. Het is dus echt een auto die klopt bij mijn rijstijl. Ik vind hem mooi, supergoed geluid, duidelijk overzicht. Ik voel me stoer en blij in deze auto. En bovenal, het allerbelangrijkste: ik geniet voor het eerst weer volop van rijden. Een groter compliment kan ik deze auto niet maken.

Fotografie: huubkphoto.com

Technische specificaties
Mazda CX-30 – Luxury 2.0 liter SKYACTIV-X

Motor: 2.0 Skyactive benzinemotor

Vermogen: 180 Pk

Transmissie: automaat

Gem. verbruik: 1 op 19

CO2-uitstoot: 118 g/km

Actieradius: 969 (51 liter tank)

Topsnelheid: 204 km/uur

0-100-acceleratie: 8,8 s

Bagageruimte: 430-1406 liter

L x b x h: 4395 x 1795 x 1540 cm

Massa leeg: 1366 kg

Vanafprijs basismodel Model CX-30: € 30.490,-

Prijs testmodel: € 39.505,-

Meer reviews lezen?

vrouwaanhetstuur - Mazda CX5Lees bijvoorbeeld de review die ik schreef voor Passion4wheels: zoals de MAZDA CX5

de Peugeot 5008: De Charmante Verleider

de MG ZS EV: Enjoy the Ride

of Mercedes Benz B180 verdient hogere hakken

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register