f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
vrouwaanhetstuur - Citroën Grand C4 Spacetourer

Citroën Grand C4 Spacetourer: Licht, lucht en vrijheid

Citroën Grand C4 Spacetourer * Shine * Ambiance Dune Beige

Zodra ik in de Citroën Grand C4 Spacetourer stap (wat een mond vol trouwens), merk ik dat ik direct voor de bijl ga. De panoramische voorruit en het dakraam van ruim 5 m2 overstelpen me met licht, lucht en vrijheid. Dit zijn voor mij de ultieme ingrediënten om echt volop te genieten van een autorit.

Ik onderdruk een enthousiaste: “Joehoe”, omdat ik denk dat toch niemand het hoort. Mijn hart maakt echter jubelsprongetjes. De eerste 100 kilometer rijd ik met draaiende camera: ik ontdek van alles. Die Joehoeoeoeoe had ik er dus best uit kunnen gooien, want jij zou hem horen (volgende keer zal ik me niet inhouden).

Ga mee op de eerste date

Ken je dat gevoel?

Dat je iemand tegenkomt en je hart allang ja zegt, terwijl je ergens ver weg wel registreert dat er misschien ook wel wat kanttekeningen zijn? Zo dus. Ik begrijp niet intuïtief hoe de snelheidsbegrenzer van de Spacetourer aan gaat. Geeft niks, hou ik het zelf wel in de gaten. Ik moet mijn ogen van de weg halen om te lezen welke regel ik moet selecteren in de navigatie. Joh, ik stel de navigatie voortaan wel in als ik stilsta. Enzovoort & et cetera. Eigenlijk het ideale recept om bij nadere kennismaking ook weer van die wolk af te donderen.

Ik laat me graag verrassen

Het tegendeel is waar. Ik had me natuurlijk van tevoren kunnen inlezen, maar dat doe ik vaak expres niet. Onbewust neem je dan al oordelen of waarnemingen over van de reclame of een folder. Of, nog irritanter, de mening van een andere (meestal mannelijke) autoreviewer. Het liefst laat ik me dus volledig verrassen.

Verrassing 1: Zevenzitter

Er blijken twee extra zitplaatsen te zijn, die zelfs mijn jongste dochter J. (11)  tevoorschijn tovert. We maken dus een ritje met ons hele gezin: Twee volwassen en 4 kinderen variërend van 1m45 tot 1m85. Dochter D. (13) meet 1m65 en kiest de achterste rij: “Nou mam, deze zit lekkerder dan de zevenzitters die wij zelf gehad hebben. Ik zou hier zo mee naar Parijs kunnen.” Oudste M. (17- 1m85) op de tweede rij,moppert wat over de hoofdsteun die in zijn schouders prikt. Die kan natuurlijk nog een heel stuk omhoog.

Verrassing 2: Massagestoelen

De beide voorstoelen blijken een massagefunctie hebben. De bijrijdersstoel kan zelfs riant achterover met een onderbeensteun. De pulserende rollen zijn supermakkelijk te bedienen tijdens het rijden. Duidelijk aanwezig maar subtiel genoeg om er ook echt van te genieten en te verkwikken. Bij de stoelen op de tweede rij kunnen de rugleuning verstellen naar meer rechtop of meer achterover, om (nog) comfortabeler te zitten. In deze testvariant zijn de stoelen bekleed in nappaleer in een combinatie van lichtbeige en donkerdergrijs

Verrassing 3: Parfumeur

Yeah: lekker ruikende auto! Need I say more?

Er blijken vier verschillende geurvarianten verkrijgbaar. Ik kan je niet vertellen welke deze auto had omdat ik het zakje al had weggegooid. Ik vermoed dat het de geur Vanille Gourmande was. Het was in elk geval een mooie blend, dus niet zo’n standaard geurtje. De namen van de anderen geven hints naar hun geurgenre: Florale (bloemetjes), Fraicheur Pacifique (oceaanfris), en Mangue Tropicale (fruitig).

Verrassing 4: Koelvak

Tijdens de eerste date concludeer ik dat het vak in de middenconsole waarschijnlijk een koelvak is. Handig om je blikjes lekker koud te houden. Ik lees in de documentatie echter dat het dashboardkastje een koelvak heeft, er staat niks over dat middenconsole vak. Dat vak is in elk geval wel opmerkelijk veel koeler dan de rest van de auto. En hoe dan ook blikjes koelen in het dashboardvak vind ik ook handig.

Verrassing 5: Verrassende opbergoplossingen

Een opbergvak onder de mat op de tweede rij? “Ja, mam ik zag een hendel, dus ik dacht daar zal wel iets zitten”. Om dit soort zaken te ontdekken heb ik echt mijn jongste nodig. Er past met gemak een anderhalve literfles. Ik zou overigens afraden om er bederfelijke dingen in te leggen (appels/bananen etc). Het is namelijk ook een plek waar je heel gemakkelijk vergeet dat je er iets in hebt (laten) liggen. Met de achterste stoelen omhoog geklapt, kun je ook onder die stoelen nog (platte) shoppers of dozen kwijt. Ik lees achteraf dat er ook onder de voorstoelen nog opbergvakken zitten, maar die heb ik zelf niet opgemerkt.

Verrassing 6: Flexibele bagageruimte

Alle stoelen op de tweede en derde rij kunnen gemakkelijk platgelegd worden. En ook de bijrijdersplek kan plat. Omdat alle achterstoelen los van elkaar bewegen, kun je dus een pakket met een lengte tot ruim 2m50 vervoeren. Er zijn dan alsnog vier volwaardige en comfortabele zitplekken. Voor een vakantie inclusief koffers voor 6 of 7 personen wordt het echter wel een beetje krapjes. Gelukkig zijn er (als accessoire) diverse dakkoffers verkrijgbaar, met een inhoud van 280 tot 420 liter. En een trekhaak!

Verrassing 7: Verbluffende slimmigheidjes

Deze lijst is bijna te lang om op te noemen. De zonneklep is verder naar voren te schuiven, zodat je je hoofd er niet aan stoot en meer schaduw kunt creëren. Je kunt je (hand)tas binnen handbereik kwijt, zodat je niet hoeft te rekken en te grabbelen om er iets uit te pakken. Het extra spiegeltje boven de achteruitkijkspiegel, geeft je zicht op de achterbank (lees: ruziënde of slapende kinderen). De mat op de tweede rij is aan twee kanten te gebruiken. De ene is makkelijk schoon te maken, dus handig voor vieze laarzen, de andere kant heeft een veel nettere uitstraling. Niet uniek voor deze Citroën, maar wel fijn: de achterklep is te openen met een voetswipe. Ook hier: enzovoort… et cetera.

Video: Ins & Outs van de Citroën Grand C4 Spacetourer * Shine

Verrassing 8: Of nou ja, je verwacht niet eens anders

De Citroën Grand C4 Spacetourer maakt handige connectiviteit mogelijk. Via MirrorLink kun je het screen van je mobiel op het touchscreen in de auto zichtbaar krijgen. Je telefoonapps zijn dan ook via de spraakbesturing toegankelijk. Je kunt je telefoon draadloos, met usb of eventueel zelfs met 12 Volt aansluiting opladen. Ook aansluiten op Apple CarPlay (en AndroidCar – maar die is nog niet officieel beschikbaar in Nederland) is mogelijk. Een en ander uiteraard ook afhankelijk van jouw specifieke telefoon.

Verrassing 9: Hij rijdt!! Van A naar B!! Heel lekker!!

Wauw. Ik was het bijna vergeten te noemen, maar de Citroën Grand C4 Spacetourer rijdt ook gewoon heel erg lekker. Er zijn 15 rijassistenties die het rijden nog makkelijker en veiliger maken. En waarvan er een aantal aan en uit te zetten zijn naar eigen wens. Met ‘alles aan’ heb je overigens ook nergens ‘last’ van. De rijbaanassistent corrigeert bijvoorbeeld super subtiel, en wekt daardoor geen enkele irritatie op! Vind je de Pk’s, het sprintje van 0 tot 100 en hoe hard ‘ie kan echt heel belangrijk? Kijk dan vooral even naar de technische specs. Voor mij is de beste samenvatting de opmerking die jongste J. maakte: “Mam, deze auto geeft me meteen het gevoel van vakantie. Zullen we hem nemen. Ik wil hem!”

Technische specificaties: Citroën Grand C4 Spacetourer
Uitvoering Shine, in Ambiance Dune Beige
  • Motor: benzinemotor, driecilinder PureTech
  • Vermogen: 130 Pk
  • Transmissie: EAT8 (Efficient Automatic Transmission 8)
  • Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 113 g/km
  • Tank/actieradius: 57 l /1.163 km
  • Topsnelheid: 200 km/uur
  • 0-100-acceleratie: 11,5 s
  • Bagageruimte: 704 – 1851 liter
  • L x b x h: 4602 x 2117 x 1638
  • Massa leeg: 1374 kg
  • Trekhaak: optioneel, max 1150 kg geremd
  • Vanafprijs basismodel: € 31.270,-
  • Prijs testmodel: € 46.130,-
Meer informatie:

Wil je meer informatie over deze rijke zevenzitter, kijk dan op de site van Citroën Nederland

Ook interessant om te lezen
Vrouw aan het stuur - Column auto configurator - sceptische blik

Euhm.. pardon?

In het artikel Auto marketing en vrouwen reageert Vrouw aan het Stuur op het feit dat in de marketing, maar zeker ook in de showroom de communicatie vooral gericht richting mannen. Zelfs als duidelijk is dat de vrouw op zoek is naar een nieuwe auto. En dat terwijl bijna de helft van de volwassen vrouwen een eigen auto bezit!

Lees hier het hele artikel

 

NB: Grappig om te zien dat bij Citroën juist de elementen die ‘automannen’ interessant vinden (koppel, max snelheid, sprint van 0 naar 100) alleen met een vergrootglas te vinden zijn. Praktische oplossingen en de beleving van de auto zijn bij Citroën duidelijk belangrijkere aandachtspunten!

Foto credits: HuubKPhoto.com  / Foto locatie: Kasteel Doorwerth

Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register