f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
No weather information available
Citroen C4 Cactus C-series PT110 S&S
C4 Cactus: De koffer van Citroën. Ik heb lang getwijfeld over deze titel. Het had ook kunnen worden: ‘Ik ga op reis en neem mee…’ of ‘Het vliegende tapijt van Citroën’… Wat deze titels gemeen hebben hoef ik eigenlijk niet uit te leggen. Deze auto is zo comfortabel dat ik er het liefst direct mee naar Parijs was gereden. Het gevoel dat het niet uitmaakt hoe ver je rijdt, maar dat je uitgerust op je bestemming aankomt.

Wat gaf de doorslag om dan toch voor de titel “C4 Cactus: de koffer van Citroën’ te kiezen? De styling, bijvoorbeeld. Het handzame formaat. Het ‘dienende’. Plus dat ik bij het woord ‘koffer’ ook altijd het op z’n Nederlands uitgesproken ‘cover’ hoor. En ook dat is deze nieuwste versie van de Citroën C4 Cactus C serie, die sinds februari 2020 op de markt is.

De koffer als in ‘cover’

Tijdens het eten aan tafel vertelde dat ik mijn gezin dat ik binnenkort de C4 Cactus zou testen. “Oh, dat is die auto met die stootbumpers aan de zijkant”, zei mijn 15-jarige zoon meteen. En of je dat nou mooi vindt of juist niet: het was wel meteen een duidelijk kenmerk. Dit model was de consumenten ‘cover’ van het conceptmodel. Dit concept werd in 2013 geïntroduceerd op de Autosalon in Frankfurt. Ik persoonlijk vond deze conceptcar echt prachtig minimalistisch, gestript van alle overbodigheden. Maar uit consumentenonderzoek bleek dat ‘men’ een auto zonder dashboard toch wel een beetje ’te dol’ vond.

Cover van het conceptmodel

De productieauto (2014) werd dus een meer frisse ‘middle off the road’-cover, maar wel catchy genoeg om op te vallen. Het productiemodel bleef meteen in je hoofd hangen. Met zijn opvallende airbumps aan de zijkant. De 2018 versie heeft een nieuwe frisse make-over gekregen, de airbumps zijn inmiddels een stuk minder ‘aanwezig’. Maar ze zijn er nog wel. De 2020 versie is wat verder aangesherpt in design maar vooral in technische snufjes.

 

In deze video van Citroën zie je precies de verschillen:

De cover van de cover van de cover…

De ‘cover’ van 2020 heeft vooral een moderner en strakker jasje. De airbumps hebben een minder prominente plaats gekregen. Het ‘zwevende dak’ is gebleven. De uit twee delen bestaande lichtsignature is verscherpt.

Beter gezegd: de ‘koffer’ van 2020

In deze vernieuwde uitvoering is het ‘kofferthema’ nog verder versterkt. De opvallende deurgrepen waren er al. Elke keer als je in- of uitstapt overvalt je direct het vakantiegevoel. Ook het dashboardkastje geeft het gevoel van een reiskoffertje, nu compleet met studs en ‘click’-sluiting. Die studs zijn er trouwens niet alleen voor de sier. Het voorkomt ook het schuiven van spullen die je er op legt. Het zal niet botsproof zijn. Maar wel voldoende om even een telefoon of map op te leggen. Bijvoorbeeld als je bijrijder de gordel omdoet. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je spullen er meteen vanaf glijden.

Up-to-date

Deze ‘nieuwste’ Cactus C4 is bovendien helemaal up-to-date wat betreft rijassistenties. De ingebouwde sensoren helpen je bij parkeren, het zien van je dode hoek en bij het ingrijpen als er een botsing dreigt. De ingebouwde dashcam geeft informatie over de te rijden snelheid. Voorverlichting die meedraait met de knipperlichten maken dat je goed zicht houdt als een hoek om draait. Rijbaanassistentie, hill-start, grip controle. Een waarschuwing voor als je teveel slingert. En bij lange ritten een reminder dat het tijd is voor een kop koffie. Het zit er allemaal op en werkt prima zonder storend te zijn.

Het ultieme ‘We gaan op reis’- gevoel

Die uiterlijke kenmerken en rijassistenties zeggen echter nog niks over het rijgedrag. En juist daar ben ik ontzettend door gecharmeerd. De hele rijbeleving laat zich omschrijven als uitermate comfortabel. En hoewel dit dan misschien juist saai klinkt is dat het dan weer helemaal niet. Ik rij echt heel veel kilometers in deze auto. Maar het liefst had ik mijn koffers achterin gegooid en was in 1 ruk doorgereden naar Parijs, of Barcelona… Helaas test ik deze auto in Corona-tijd. Ik vermijd de drukte en ga op zoek naar mooie en lege plekken. De fruitbomen staan vol in bloesem. In de Betuwe valt er dus veel te genieten. Ik ontdek een dijkje dat leidt naar een molen. Geen mens te bekennen, maar, oh zo mooi.

Het geheim van het Comfort

Grote vraag blijft. Waarom is deze auto zo ongelofelijk comfortabel? Echt, zonder overdrijven voelt het als een vliegend tapijt. ook na langere ritten stap ik uitgerust uit. En dat kan ik lang niet bij alle auto’s zeggen. Ik merk op dat het voelt alsof er gewoon nauwelijks hobbels en bobbels in de weg zitten. Ik kan er mijn vinger niet op leggen waar het in zit. Gelukkig blijk ik niet gek, maar heeft Citroën echt een nieuwe technieken toegepast.

Engine of the Year

Deze vernieuwde PureTech-benzinemotorisatie wint in 2014 niet voor niks de titel Engine of the Year in de categorie 1.0 tot 1.4 liter. PSA heeft deze motor inmiddels nog verder ontwikkelt. De omschakeling in versnelling gaat verbluffend soepel. Hierdoor gaat versnellen en vertragen zonder schokkerigheid. Bovendien reageert de Citroën C4 Cactus ook opvallend direct. Dit verhoogt meteen het dynamische gevoel van rijden.  Maar ook dit verklaart het comfort maar ten dele.

vrouwaanhetstuur - review - C4 Cactus koffer Citroën

Citroen C4 Cactus

De magie van de vering

Citroën zet niet voor niks de C als los logo op hun auto’s. Natuurlijk verwijst die C naar de merknaam, maar zeker ook naar het belang dat Citroen al vanaf de vroegste jaren hecht aan Comfort. Weten we nog de enorme vering van de 2CV en het comfort waar de ‘Snoek’ zo om geroemd wordt? Comfort zit echt in het DNA van dit merk. Maar daarvoor moet je ook wel blijven ontwikkelen.

Et voila: Progressive Hydraulic cushion

De Citroën C4 Cactus blijkt de eerste auto in Europa te zijn die voorzien is van een progressive hydraulische kussentjes-vering. Dit maakt dat de grootste klappen al in de vering van de wielen ten opzichte van het onderstel worden opgevangen.

Et voila-kwadraat: Advanced Comfort Seats

Daar kan nog wel een schepje bovenop, moeten ze bij Citroen gedacht hebben. Ook de stoelen zijn zo ontworpen dat er een vooruitstrevend comfortabele zitting ontstond. De Advanced Comfort Seats. Tja, en met vering op vering, ontstaat er dus iets dat doet denken je favoriete luie stoel, of een vliegend tapijt.

Citroen C4 Cactus

Oh jee, de week vloog voorbij.

De week met de C4 Cactus: de koffer van Citroën vliegt eigenlijk voorbij. Ik moet bekennen dat ik zelfs vergeten ben te filmen. Ik heb alleen maar volop zitten genieten. Maar dan ook VOLOP met hoofdletters. Ik weet niet eens of ik in een filmpje dit comfort en genot had kunnen vastleggen. je moet me dus maar geloven op mijn woord. Of beter nog, geloof mij maar helemaal niet op mijn woord, maar test het zelf!

Meer informatie

Kijk op de site van Citroen

Lees ook de review van de Citroën Grand C4 Spacetourer:

Technische specificaties
  • Test auto: Citroen C4 Cactus  Puretech 110 S&S
  • Motor: Puretech 110 S&S benzinemotor
  • Vermogen: 110 Pk
  • Transmissie: 6 trapsautomaat
  • Gem. verbruik: 5,7 l /100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 130 g/km
  • Actieradius: 774 kilometer (50 litertank)
  • Topsnelheid: 188 km/uur
  • 0-100-acceleratie: 10,3 sec
  • Bagageruimte: 358-1170 liter
  • L x b x h: 4170 x 1714 x 1480 mm
  • Massa leeg: 1.005 kg
  • Aanhanger: max 950 kg geremd
  • Vanafprijs: € 25.140,-
  • Prijs testmodel: €26.075,-
Post tags:
Post a Comment

You don't have permission to register